Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025

    Duits patrouillevliegtuig vs. Chinese laser

    10/07/2025

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»777-piloot gewaarschuwd: ‘Je hebt veel vuur’
Veiligheid

777-piloot gewaarschuwd: ‘Je hebt veel vuur’

RedactieDoor Redactie09/06/2024Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Andrzej Otrębski, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een Boeing 777-300ER van Air Canada kreeg tijdens vertrek vanaf Toronto Pearson International Airport te maken met vlammen uit de motor.

Het toestel, registratie C-FIUV, steeg afgelopen woensdagavond 21:20 uur lokale tijd van baan 23 op als vlucht AC872 in de richting van Parijs Charles de Gaulle Airport. Echter, tijdens take-off kreeg de machine volgens Simple Flying te maken met een zogeheten Compressor Stall. Dit fenomeen ontstaat wanneer de luchtstroom door de motor wordt verstoord, bijvoorbeeld door een te grote invalshoek. Dit kan onder andere leiden tot het verlies van motorvermogen. Daarnaast kan de temperatuur van de motor significant oplopen en is het mogelijk dat vlammen uit de motor zichtbaar zijn.  

Superb work by the pilots and their air traffic controllers, dealing with a backfiring engine on takeoff. Heavy plane full of fuel, low cloud thunderstorms, repeated compressor stalls. Calm, competent, professional – well done!
Details: https://t.co/VaJeEdpzcn @AirCanada pic.twitter.com/7aOHyFsR29

— Chris Hadfield (@Cmdr_Hadfield) June 7, 2024

Klim snel afgebroken

Met dat laatste kreeg de machine te maken, blijkt uit beelden die op de sociale media verschenen. De luchtverkeersleiding zag het eveneens gebeuren en waarschuwde de 777-piloten onmiddellijk. ‘Air Canada 872, je hebt veel vuur. Ik weet niet precies waar het vandaan komt’, aldus opnames van de ATC. De vliegers bevestigden de vlammen. De machine brak de start op een hoogte van 3.300 voet af en keerde ten noorden van Toronto terug naar de luchthaven van vertrek.

Nadat vlammen uit de motor kwamen, keerde de Air Canada 777 terug naar Toronto © Flightradar24.com

Vervangend vliegtuig

Een halfuur na take-off arriveerde de 777 op dezelfde baan als waarvan die vertrokken was. Dat is relatief snel gezien het feit dat vliegtuigen (in dit soort omstandigheden) met een veilig landingsgewicht dienen te landen. In veel gevallen komt een toestel lange tijd in een holding pattern terecht om brandstof te verbranden. Voor een vlucht vanuit Toronto naar Parijs Charles de Gaulle is zeker acht uur aan kerosine nodig. Air Canada was uiteindelijk in staat in vier uur een vervangende 777, registratie C-FIVQ, regelen. Die vertrok 1:50 uur lokale tijd alsnog in de richting van de Franse hoofdstad.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
777 Air Canada Motor terugkeer Toronto
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025Redactie

Presidentiële Boeing in de aanbieding

11/07/2025Redactie

Austrian Airlines zegt samenwerking met Embraer op

10/07/2025Redactie
Recent

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Presidentiële Boeing in de aanbieding

11/07/2025

Wat zijn de meest afgelegen luchthavens ter wereld?

11/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?