Aeroflot zou dit jaar meerdere vliegtuigen toevoegen aan haar vloot, maar daarvan lijkt de luchtvaartmaatschappij nu af te zien.
Een bestelling uit 2022 zou naar verluidt (voorlopig) gecanceld worden. De order bestond uit 40 Tupolev Tu-214’s, 210 Yakovlev MS-21’s en 89 Superjet New-vliegtuigen. ‘We bespreken nu de conversie van deze overeenkomst en de volledige conversie van de gehele vloot naar MS-21’, aldus Sergey Alexandrovsky, die niet ingaat op waarom Aeroflot afziet van de order. De onderhandelingen over de bestelling zijn echter nog wel gaande.
Korte versie van Tu-214
Na de afkondiging van de westerse sancties als vergelding op de oorlog in Oekraïne werd fors ingezet op de Tu-214. Russische luchtvaartmaatschappijen, waaronder Aeroflot, kunnen hierdoor niet langer aanspraak maken op de reserveonderdelen van Airbus- en Boeing-toestellen. De vliegveiligheid dreigde hierdoor in het geding te komen waarover reeds vaker zorgen zijn geuit, waaronder door Airbus.
De TU-214 maakte in 1994 haar eerste vlucht, maar de productie werd nooit volledig stopgezet en bleef op een lager pitje draaien. Bij het type is voorgeborduurd op de Tu-204. Het heeft een hoger startgewicht van 110,75 ton, kent een bereik van maximaal 3.800 kilometer en er kunnen maximaal 210 reizigers mee. De TU-214-vliegtuigen worden aangedreven door twee Aviadvigatel PS-90-motoren van Russische makelarij.
Andere toestellen
De MS-21-vloot is ten opzichte van de TU-214 en Superjet New de meest nieuwe. Er bestaat zowel een basisversie als een korte versie. Die laatste zou Aeroflot ruimte kunnen bieden voor 150 passagiers per vliegtuig en kan een afstand van 6.000 kilometer overbruggen.