Eurowings is niet de enige kandidaat voor de Boeing 737 MAX’en die door de Lufthansa Group zijn besteld. Austrian Airlines blijkt ook geïnteresseerd in de toestellen.
‘We moeten tegen 2035 een aanzienlijk aantal narrowbody-vliegtuigen vervangen’, zei Annette Mann, CEO van Austrian Airlines, tegen Aviation Week. Hoewel de maatschappij al over vijf Airbus A320neo’s beschikt is ze ook geïnteresseerd in de Boeing 737 MAX. De topvrouw stelde dat de Oostenrijkse airline kans maakt op het type omdat ze dringend op zoek zijn naar nieuwe korteafstandsvliegtuigen. Eurowings zou daarentegen ook de MAX’en kunnen overnemen, aldus Mann.
Vorige maand werd Jens Beschof, Eurowings-CEO, gevraagd wanneer de volgende Airbus A320neo of A321neo-toestellen in de vloot worden opgenomen. Hij antwoordde dat op dit moment gesprekken worden gevoerd over het introduceren van een nieuw vliegtuigtype. ‘Daarom is het nog vroeg om te zeggen wanneer de volgende vliegtuigen komen en in welke vorm’, aldus de topman. Volgens hem wordt het de ‘A320neo of A321neo of misschien een heel ander model’.
Mocht een van de twee maatschappijen inderdaad met de 737 MAX gaan vliegen, dan zouden de nieuwe Airbussen richting Lufthansa of een ander lid van de groep kunnen gaan.
Bestelling
De keuze voor de 737 MAX kwam niet onverwacht. De Lufthansa Group toonde al vaker haar interesse en de onderhoudsafdeling van de maatschappij verzorgt al onderhoud aan 737’s, waardoor bijkomende kosten van het nieuwe type relatief beperkt blijven. In het verleden vloog Lufthansa ook met Boeing 737’s, totdat de laatste -500 de vloot in 2016 moest verlaten. Ook Austrian Airlines, Brussels Airlines en Eurowings hebben Boeing 737’s in dienst gehad.