Lufthansa krijgt waarschijnlijk goedkeuring van de Europese mededingingsautoriteiten voor de overname van ITA Airways.
De Europese Commissie, die optreedt als toezichthouder op de mededingingsregels van de EU, moet nog een definitieve beslissing nemen. De Duitse luchtvaartmaatschappij wil 41 procent van ITA overnemen. De Commissie heeft 4 juli als deadline gesteld voor het besluit. Lufthansa en het Italiaanse ministerie van Financiën hebben nog niet gereageerd op de verklaring van bronnen die bekend zijn met de zaak.
Lufthansa is naar verluidt nog steeds bezig met het nemen van maatregelen om eventuele resterende zorgen van de EU-waakhond weg te nemen. ITA zal voorlopig bijvoorbeeld geen onderdeel worden van de joint venture met United Airlines en Air Canada. Ook heeft de airline aangeboden een aantal concurrerende ITA-routes naar Duitsland, België, Zwitserland en Oostenrijk te behouden en veertig slots op Milaan Linate Airport af te staan aan easyJet en Volotea.
Vertraging
De overname heeft inmiddels maanden vertraging opgelopen. Eind vorig jaar werd duidelijk dat de acquisitie een extra procedure bij de Europese Commissie moest doorlopen. Binnen de EU zijn er voor overnames als deze bepaalde procedures waarbij erop toegezien wordt dat de regels omtrent mededinging worden nageleefd. Meer dan negentig procent van alle gevallen wordt afgehandeld in de zogenaamde fase I. Half januari liep fase I af voor Lufthansa en ITA Airways. De Italiaanse minister van Economie, Giancarlo Giorgetti, gaf aan dat de mededingingsautoriteiten in Brussel fase II zouden starten. Dat betekende een onderzoek van tenminste 90 dagen. Het was een flinke tegenslag voor de overnameplannen van de Duitsers.