De eerste foto’s van de Airbus A321neo van KLM in de Airbus-fabriek zijn naar buiten gebracht.
Op de afbeeldingen is te zien dat de romp van het vliegtuig nog geen kleur heeft, maar de staart is al wel voorzien van de KLM-livery. Het jasje wordt sowieso anders in vergelijking met de huidige vloot. De lijn tussen blauw en wit komt onder de neus te liggen. Daardoor kan de volledig blauwe neus in geval van acute vervanging snel en gemakkelijk worden voorzien van een andere zonder dat de bekende blauwtekening verandert. De verwachting is dat de luchtvaartmaatschappij de eerste A321neo, registratie PH-AXA, deze zomer ontvangt. Vanaf augustus dit jaar wordt de machine ingezet op vluchten vanaf Schiphol naar het Duitse Berlijn, het Deense Kopenhagen en het Zweedse Stockholm.
Vlootvernieuwing
In 2021 sloot Air France-KLM een deal met Airbus waarin honderd A320- en A321neo-vliegtuigen, die vijftig procent minder geluid en vijftien procent minder CO2-uitstoot produceren, de komende jaren de vloten komen versterken. Daarnaast bevond zich ook nog eens de optie op zestig van deze toestellen. De bedoeling is dat de machines de komende jaren de Boeing 737NG-vloot vervangen. Transavia ontving in december vorig jaar haar eerste A321neo en verwelkomde de maanden daarna nog een aantal. Met de komst van de nieuwe machines wil moederonderneming KLM belangrijke vervolgstappen zetten als het gaat om de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, klantervaring en comfort. Eerder haalde de luchtvaartmaatschappij Embraer E195-E2-vliegtuigen naar Amsterdam. Vlootvernieuwing is volgens Marjan Rintel, CEO van KLM, een alternatief voor een krimp van Schiphol.