Volgens een kwaliteitsingenieur van Boeing zou de fabrikant honderden defecte onderdelen zijn kwijtgeraakt. Mogelijk zijn die later in 737 MAX-vliegtuigen beland.
De inspecteur genaamd Sam Mohawk beschuldigt Boeing ervan tot wel vierhonderd defecte onderdelen voor de 737 MAX uit het oog te hebben verloren. Het zou gaan om zowel kleine als grote onderdelen, zoals flaps en roeren. Hij diende de beschuldiging vorige week in bij een Amerikaanse toezichthouder. Een onderzoekscommissie van de Senaat had dinsdag een hoorzitting met Dave Calhoun, topman van Boeing. Tijdens de zitting werd hij gevraagd over de veiligheidscultuur bij de fabrikant.
Mohawk is weer een nieuwe klokkenluider die zijn zorgen uit over de werkwijze bij Boeing. In april kwam er ook een kwaliteitsingenieur van het bedrijf met de schadelijke berichten naar buiten. Hij zei dat er structurele productiefouten mogelijk zijn in de 777 en 787 productielijnen. Sam Salehpour werkte als ingenieur aan de 777- en 787-programma’s. Volgens hem lopen ongeveer vierhonderd 777’s en duizend 787 Dreamliners het gevaar vroegtijdige vermoeidheidsschade en structurele schade op te lopen. Boeing-werknemers zouden de toestellen slecht in elkaar zetten. Gedurende de vlucht zouden machines daarom uit elkaar vallen, zonder waarschuwing, beweert Salehpour.
Overleden
Inmiddels zijn twee klokkenluiders vrij kort na elkaar overleden. De 45-jarige Joshua Dean overleed in mei als gevolg van een mysterieuze infectie. Dean was een voormalig werknemer van Spirit AeroSystems. Hij trok bij de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA aan de bel over fouten in de productie van de 737 MAX die bij Spirit genegeerd zouden worden. Een kleine twee maanden eerder kwam voormalig Boeing-medewerker Josh Barnett om het leven. Hij met een schotwond gevonden in zijn auto op de parkeerplaats van het hotel in Charleston waar hij verbleef. Hij was getuige in een zaak over het productieproces van de Boeing 787, dat volgens Barnett ‘onveilig’ en ‘gehaast’ zou zijn.