Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025
  • Achtergrond

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Waarom er een gaatje in een passagiersraam zit
Achtergrond

Waarom er een gaatje in een passagiersraam zit

Sander LamersDoor Sander Lamers22/06/2024Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Sander Lamers
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een passagiersraam van een vliegtuig kent drie lagen. Daartussen bevindt zich één gaatje. Waarom dat daar zit?

Vliegtuigpassagiers zitten achter ruitpanelen van driedubbel glas, geen gewoon glas maar plexiglas. Het binnenste vier millimeter dikke paneel zorgt ervoor dat die andere twee beschermd worden. Passagiers zijn hierdoor niet in staat het buitenste vliegtuigraampje om wat voor reden dan ook te beschadigen. ‘Het binnenste raampaneel wordt het scratch panel genoemd. Het is ter bescherming van het raam, krassen met sleutels of andere voorwerpen’, aldus Joris Melkert, luchtvaartdeskundige aan de TU Delft, bij NRC.

Het middelste paneel dient voor extra bescherming in geval het buitenste beschadigd raakt. Hoewel dat zelden voorkomt, gebeurde dit het eind maart bij een Boeing 737-800 van Algiers Air. De machine kon door het stevige middelste passagierspaneel veilig terugkeren naar de luchthaven van vertrek. Het buitenste paneel kent een dikte van 12 millimeter. Dankzij de ventilatie in de 3-laags sandwich van acrylaat beslaan de ruiten niet snel, wordt het drukverschil met de buitenlucht opgevangen, is de invloed van het motorlawaai minder en blijven de ijzige temperaturen buiten boord.

Functie van het ventilatiegaatje

Hoewel het buitenste passagiersraam bestand is tegen het drukverschil, krijgt dat een steuntje in de rug van het kleine gat dat zich in het middelste paneel bevindt. De gaatjes, ook wel aangeduid als ‘ademgaten’, leiden ertoe dat de druk op de buitenste panelen gereduceerd wordt en dat er minder spanning op komt te staan. Hierdoor blijft de luchtdruk tussen de cabine en buitenlucht in evenwicht en voorkomt het dat de buitenste paneel als gevolg van de hoge druk barst. Tevens reguleert het ventilatiegaatje het vocht. Wanneer vocht tussen het buitenste en middelste passagierspaneel binnenglipt, leidt het gaatje het er weer uit. Op die manier kunnen ramen niet bevriezen.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
737 cabinedruk Kapot Raam Motor Veiligheid
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Sander Lamers
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Redacteur. Toen Sander zeven jaar was en met zijn familie naar Griekenland vloog, raakte hij verknocht aan de luchtvaart. Regelmatig gaat Sander naar Schiphol om vliegtuigen te spotten en te fotograferen. Ook tijdens zijn vakanties bezoekt hij vliegvelden met hetzelfde doel. Terwijl hij nu vooral schrijft over luchtvaart deed hij dit eerder over voetbal en de Formule 1.

Gerelateerde Artikelen

Franse luchthaven onder water | Video

20/05/2025Redactie

Opnieuw problemen bij Zwitserse verkeersleiding

20/05/2025Redactie

Maaltijdbezorger neemt verkeerde afslag

20/05/2025Redactie
Recent

Franse luchthaven onder water | Video

20/05/2025

Opnieuw problemen bij Zwitserse verkeersleiding

20/05/2025

Maaltijdbezorger neemt verkeerde afslag

20/05/2025
Populair

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?