Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Duurzaamheid»Grote partner voor Nederlandse vliegtuigbouwer
Duurzaamheid

Grote partner voor Nederlandse vliegtuigbouwer

RedactieDoor Redactie26/07/2024Update:26/07/2024Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Maeve Aerospace
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Delftse startup Maeve Aerospace heeft een grote nieuwe partner aan zich gebonden. Pratt & Whitney Canada gaat samenwerken met Maeve rond de motoren van de elektrische M-80.

Maeve Aerospace heeft aangekondigd samen te gaan werken met Pratt & Whitney Canada aan het ontwerp van zijn M80 hybride-elektrische 80-zits toestel. ‘De prestatie en efficiëntie van de Maeve M80 zal baanbrekend zijn voor de regionale luchtvaartmarkt, door geavanceerde aerodynamica te combineren met krachtige voortstuwingstechnologie’, zei Martin Nuesseler, Chief Technology Officer van Maeve. ‘Samenwerken met Pratt & Whitney Canada in deze fase van het programma stelt ons in staat het ontwerp van het vliegtuig en het hybride-elektrische voortstuwingssysteem te optimaliseren, en het volledige potentieel van deze veelbelovende nieuwe technologie te benutten.’

Ook Pratt & Whitney is enthousiast. ‘Het bereiken van de ambitieuze doelen van emissiereductie en het duurzamer maken van de luchtvaart hangt af van gezamenlijke inspanningen om technologische innovatie te versnellen’, aldus Anthony Rossi, vice-president sales en marketing van Pratt & Whitney Canada. ‘In deze geest zullen we samenwerken met Maeve’.

Maeve M-80

Met de M80 streeft Maeve ernaar de prestaties van een straalvliegtuig met de kostenefficiëntie van een turboprop te bieden. Met een range van maximaal 1200 NM, beoogt de M80 het brandstofverbruik en de uitstoot met zo’n 40% te verminderen ten opzichte van standaard regionale jets. Dit terwijl het vliegt op vergelijkbare snelheden en hoogtes. De M-80 is niet het eerste ontwerp van de in Delft gevestigde fabrikant. In april 2023 werd het ontwerp van de Maeve 01 onthuld. Dit was een update van de Echelon 01 die januari 2022 werd getoond. Dat ontwerp zou plaats bieden aan 44 passagiers en zou het eerste volledig elektrische vliegtuig worden dat kan concurreren met bestaande passagiersvliegtuigen. Sinds de introductie van de M80 is de Maeve 01 echter alweer verleden tijd.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Delft duurzaamheid Meave Pratt&Whitney TU
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025Redactie

Onderzoek gestart naar fatale vliegtuigcrash

13/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?