Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Editors' Choice»Krimp van Schiphol: middel of doel? | Opinie
Editors' Choice

Krimp van Schiphol: middel of doel? | Opinie

Robert HaenenDoor Robert Haenen27/07/2024Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Jeroen Stroes Aviation Photography
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het debat over de krimp van Schiphol is een prestigestrijd geworden. Het gaat al lang niet meer om beperking van de luchtvervuiling of het verminderen van geluidsoverlast. Door de verhardende strijd is het middel doel geworden: Schiphol móet en zál krimpen.

Volgens vele milieuorganisaties hebben meer dan 100.000 mensen last van vliegtuiglawaai. Maar er is wel een groot verschil tussen ‘blootgesteld worden aan’ en ‘er last van hebben’. Niet iedereen die eraan bloot wordt gesteld heeft er last van. Het is niet leuk, maar het hoort bij het wonen in de randstad.

Verder is geluidsoverlast een subjectieve ervaring. Een druppelende kraan om drie uur ‘s nachts (ca 10 dB) kan bijzonder storend zijn. Een groep jongeren die naar een discotheek gaat (ca 104 dB!) en om vier uur in de ochtend vibrerend naar huis gaat, heeft een geweldige tijd gehad. Stedelingen die naar het platteland verhuizen beginnen dikwijls te klagen over het klokgelui. Ik heb een collega gehad die als jong kind tijdens de oorlog mitrailleurvuur van dichtbij had meegemaakt. Als hij een schrijfmachine hoorde raakte hij volledig in paniek.

Daarnaast moeten we ook oppassen voor schijnoplossingen. Het is inderdaad bijzonder storend als je op een mooie dag in de tuin zit en er tien vliegtuigen per uur over je huis vliegen. Een reductie van het aantal vliegtuigen met 10 procent zou betekenen dat er nog steeds 9 per uur overvliegen. Is dat minder storend?

Men is het erover eens dat de nadelige effecten van de luchtvaart maximaal beperkt moeten worden. Maar de discussie over het HOE is volledig vastgelopen. Dat komt doordat de tegenstanders van de luchtvaart, tot nu toe daarin gesteund door de overheid, maar één oplossing zien: namelijk krimp van Schiphol (of versluierde vormen daarvan, zoals nacht- en siëstasluitingen). Daaraan wordt dermate krampachtig vastgehouden, dat het ieder redelijk overleg blokkeert. Een dialoog is niet meer mogelijk. Het is een prestigestrijd geworden. En dat is geen goed nieuws.

Een prestigestrijd leidt zelden tot succes. De gelouterden onder ons zullen zich nog het felle conflict tussen Greenpeace en Shell in 1995 kunnen herinneren. Dat ging over het afzinken van het laad- en opslageiland voor olie in zee. Dat conflict escaleerde zo ver, dat het Greenpeace uiteindelijk niet meer om het milieu ging, maar om het winnen. Naar later bleek met valse informatie. Met als resultaat dat er uiteindelijk alleen maar verliezers waren.

De hoop is nu gevestigd op minister Madlener. We mogen van hem verwachten dat hij snel in overleg gaat met alle betrokkenen. Dus niet alleen met milieugroeperingen, maar ook met mensen die echt verstand hebben van luchtvaart. Want die zijn tot nu toe buitengesloten.
Een voortgaande prestigestrijd leidt tot niets.
Het is een gezamenlijk probleem dat gezamenlijk moet worden aangepakt.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
geluidshinder Krimp Madlener Omwonenden Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Robert Haenen

Robert is socioloog en begon zijn carrière al tijdens zijn studie bij KLM, waar hij later Director of Training and Development zou worden. Na zijn tijd bij KLM heeft hij enkele jaren lesgegeven op verschillende universiteiten.

Gerelateerde Artikelen

Vlammen uit motor KLM 777 | Video

17/05/2025Redactie

Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

17/05/2025Redactie

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025Redactie
Recent

Vlammen uit motor KLM 777 | Video

17/05/2025

Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

17/05/2025

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?