Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM komt met fabelachtige nieuwe bestemming

    18/07/2025

    TUI zegt Belgische luchthaven gedag

    18/07/2025

    KLM voert 777-vlucht uit met opmerkelijke crew

    17/07/2025

    Rechter kiest kant van Schiphol in kort geding

    17/07/2025

    747 in één uur twee keer over Nederland

    17/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Rechter kiest kant van Schiphol in kort geding

    17/07/2025

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Airbus»De ene Airbus is de andere niet | Flight Report
Airbus

De ene Airbus is de andere niet | Flight Report

Sebastián SalazarDoor Sebastián Salazar04/08/2024Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delta A350 © Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De ene Airbus is de andere niet. Delta heeft zo’n zeventig A330’s en ruim dertig A350’s in haar widebody-vloot en voert met beide typen veel intercontinentale vluchten van en naar Schiphol uit. De A330’s zijn onder luchtvaartfans natuurlijk geliefd om de 2-4-2-indeling die normaliter wordt gehanteerd, waar je in de A350 altijd met ten minste twee andere passagiers naast je reist. Tot de A330-vloot van de Amerikaanse maatschappij behoren zo’n dertig neo’s, die gemiddeld iets nieuwer zijn dan de A350’s. De andere veertig zijn echt van een eerdere generatie, de -200’s en -300’s. Tijd om de producten eens te vergelijken.

We vliegen vandaag van Schiphol naar Lima. KLM vliegt daar natuurlijk met een directe lijndienst op, maar voor de afwisseling vliegen we met Delta via Atlanta. In totaal brengen we negen uur en veertig minuten door in een zeventien jaar oude A330-300, registratie N815NW. Geen neo dus, helaas. Na een paar uur durende overstap in Atlanta is bedraagt de vluchtduur naar Lima met de negen jaar jongere A350-900, N568DZ, nog eens 6,5 uur.

Comfort

De A330 heeft een zitplaatsconfiguratie van 2-4-2 (acht stoelen per rij), terwijl de A350 een configuratie heeft van 3-3-3 (negen stoelen per rij), wat mogelijk is dankzij de bredere cabine. Tijdens beide vluchten kozen we voor een raamplaats om een eerlijke vergelijking te maken. Het grote voordeel van de tweezitsconfiguratie aan boord van de A330 is natuurlijk dat de ruimte minder benauwend en overweldigend aanvoelt, doordat er maar één passagier naast je zit. De raamstoel in de A350 voelde dan ook beduidend krapper aan, en het gebrek aan ruimte was duidelijk merkbaar.

De stoelen zelf zijn over het algemeen redelijk comfortabel te noemen. De A330 zat wat minder prettig omdat het kussen vrij hard was, en na vier uur begon dit oncomfortabel aan te voelen. De A350 had iets betere kussens; na zes uur vliegen was er geen ongemak. De armleuningen waren echter een beetje los en wiebelig. Het inflight entertainment-aanbod is bij Delta als altijd verrassend up-to-date en omvat zowel klassiekers als modernere mainstreamfilms.

Daarnaast hadden beide stoelen toegang tot een volledig stopcontact en een USB-poort. Er werden dekens en kussens van behoorlijke kwaliteit verstrekt. De toiletten werden goed schoon gehouden en voorzien van sanitaire voorzieningen. Beide maaltijden waren vergelijkbaar: een voorverwarmd pizza-achtig deeg gevuld met kaas en een tomaatachtige saus.

WiFi

Bovendien boden beide vliegtuigen een wifi-service met verschillende pakketten. De A330 bood gratis wifi voor berichten en een tarief van $21,95 voor browsen op één apparaat voor de duur van de vlucht, naast een pakket van $69,95 voor maandelijkse toegang op Delta-wifi-uitgeruste vluchten. De gratis optie werkte redelijk goed gedurende de hele vlucht, hoewel berichten met enige vertraging werden verzonden en er af en toe glitches waren. Aan boord van de A350 krijgen reizigers de keuze tussen een gratis wifi-verbinding voor berichten en een pakket van $15 voor browsen tijdens de hele vlucht. Helaas voldeed de verbinding juist in de nieuwere A350 pakket niet aan de verwachtingen. Hoewel het de eerste anderhalf uur werkte, was de wifi de rest van de vlucht niet beschikbaar, zelfs niet voor berichten. De bemanning erkende het probleem en het beste advies was om een klacht in te dienen bij de klantenservice. Van een maatschappij als Delta mag, zeker anno 2024, meer worden verwacht, vooral tijdens lange vluchten waarbij extra hoge kosten worden gemaakt.

Service

De cabinebemanning leverde over het algemeen op beide vluchten de goede service die we van Delta gewend zijn. Er waren enkele incidenten waarbij een steward niet erg vriendelijk leek tijdens het serveren van drankjes, maar de verder zeer attente cabin crew liep geregeld door het vliegtuig om bekertjes water of andere drankjes aan te bieden.

Conclusie

Welk vliegtuig uiteindelijk de voorkeur krijgt, hangt af van persoonlijke voorkeuren. Geen enkel vliegtuig is perfect, en er zijn altijd compromissen. Zoals gezegd biedt de oudere A330 meer ruimte met minder comfortabele stoelen, terwijl de A350 een kleinere, meer besloten ruimte heeft met zachtere kussens. Misschien is de modernere A330neo wel het ideale compromis. Afijn, de Delta-bemanning aan boord van beide toestellen is als altijd goed, hoewel de aangeboden services, zoals wifi, wel aan verbetering toe zijn. Zeker als we het vergelijken met een maatschappij als JetBlue.

In essentie was het reizen met beide vliegtuigen een fijne ervaring. Samen met de goede service van de luchtvaartmaatschappij zorgen deze vliegtuigen voor een positief langeafstandsvliegreiscomfort en -service, wat Delta tot een van de beste keuzes maakt.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
A350-900 Airbus A330 Airbus A350 Airbus A350-900 Delta delta air lines Flight Report
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Sebastián Salazar

Gerelateerde Artikelen

Boeing verslaat Airbus opnieuw in Golfregio

18/07/2025Redactie

KLM komt met fabelachtige nieuwe bestemming

18/07/2025Redactie

Qatar Airways vliegt criminele Afghanen terug voor Duitsland

18/07/2025Redactie
Recent

Boeing verslaat Airbus opnieuw in Golfregio

18/07/2025

Brussels Airlines zet ‘party flights’ toch door

18/07/2025

KLM komt met fabelachtige nieuwe bestemming

18/07/2025
Populair

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025

Boeing start productie nieuw vliegtuig

14/07/2025

747 in één uur twee keer over Nederland

17/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?