Boeing is van plan ontwerpwijzigingen door te voeren aan de 737 MAX om het verlies van deurpanelen te voorkomen.
Onderzoekshoorzitting
Boeing-bestuurder Elizabeth Lund vertelde afgelopen dinsdag tijdens een onderzoekshoorzitting van de National Transportation Safety Board (NTSB) in Washington over de beoogde ontwerpwijzigingen. ‘Er wordt gewerkt aan een aantal ontwerpwijzigingen waardoor een deurpaneel met een defect pas kan gesloten als dit probleem opgelost is, totdat dit stevig is vastgezet.’ Boeing hoopt de wijzigingen binnen een jaar te implementeren op de 737 MAX-toestellen, om vervolgens de gehele vloot aan te passen. Volgens Lund is elk deurpaneel vanaf nu bij aankomst in de fabriek voorzien van een blauw-geel bord met de tekst ‘do not open’ in grote letters. Op deze manier wordt voorkomen dat het deurpaneel per ongeluk wordt geopend. Boeing heeft ook nieuwe procedures doorgevoerd voor wanneer het paneel wel geopend moet worden tijdens de productie.
Werknemers die betrokken waren bij de MAX 9 die in januari een deurpaneel is verloren, gaven in een getuigenis toe dat ze onder druk stonden om snel te werken. ‘Wat de werkdruk betreft, heb ik het gevoel dat we te veel producten op de markt probeerden te brengen. Zo worden er fouten gemaakt,’ aldus een van de Boeing-medewerkers. Een van hen gaf zelfs aan dat er geen gespecialiseerde training was hoe om te gaan met deurpanelen, in tegenstelling tot gewone deuren.
Alaska Airlines-vlucht
Nadat een vlucht met een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines afgelopen januari een deurpaneel verloor, stonden alle MAX 9-toestellen twee weken aan de grond. Bovendien volgde een verbod van de FAA op productie-uitbreiding, een strafrechtelijk onderzoek en het vertrek van verschillende leidinggevenden bij Boeing. De reputatie van de vliegtuigproducent werd ernstig beschadigd door het incident.
Het deurpaneel van de MAX 9 van Alaska Airlines bleek vier bouten te missen, waardoor het tijdens de vlucht los kwam. Waarom de bouten ontbraken, is onbekend bij zowel Boeing als de NTSB.