Een Boeing 737-800 van Ryanair moest een ongeplande landing in Luik (België) maken, omdat op het eindpunt niet meer geland mocht worden.
De machine, registratie 9H-QAR, steeg vorige week donderdagavond 23:05 uur in noordwestelijke richting op vanuit Milaan Bergamo Airport op weg naar Parijs Beauvais Tillé Airport. Als gevolg van een personeelstekort bij de luchtverkeersleiding had de vlucht een vertraging van anderhalf uur. Het zou erom gaan spannen of de 737 voor 0:00 uur zou landen op de Franse luchthaven. Het vliegveld hanteert een nachtsluiting tussen middernacht en 5:00 uur.

Te laat
Rond de klok van 23:35 uur vloog de 737 op een hoogte van 34.000 voet (iets meer dan tien kilometer) en kreeg toestemming voor de daling. In twintig minuten zakte de machine naar een hoogte van 2.100 meter waarna besloten werd de daling af te breken: het zou niet meer haalbaar zijn te landen voor 0:00 uur. Vervolgens klom het toestel naar een hoogte van 24.000 voet om uit te wijken naar Luik. Daar arriveerde het anderhalf uur na take-off.
Deel reizigers blijft achter
Toen kwam de vraag hoe de reizigers vervolgens alsnog op hun eindpunt zouden arriveren. Ryanair regelde voor (een deel van) de reizigers een pendeldienst naar Parijs. Echter, niet iedereen kon daarvan gebruik maken. Volgens Sabrina, een van de gedupeerde passagiers, konden alleen gezinnen met kinderen plaatsnemen in de bussen. De rest moest op zoek naar alternatief vervoer. ‘De oplossingen om thuis te komen waren te duur, treinkaartjes kostten meer dan 150, zelfs 200 euro. Een taxi om ons terug te brengen, met de afstand van Luik naar Beauvais, kost ook buitengewoon veel geld’, uit ze haar ongenoegen bij France Bleu. Haar partner reed uiteindelijk drieënhalf uur heen om Sabrina op te halen. Vervolgens moesten ze ook weer datzelfde tijdbestek terugreizen.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
