Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025

    Duits patrouillevliegtuig vs. Chinese laser

    10/07/2025

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Boeing»FAA verplicht nieuwe controle Boeing-toestellen
Boeing

FAA verplicht nieuwe controle Boeing-toestellen

RedactieDoor Redactie22/08/2024Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Maurits Vink
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit verplicht alle luchtvaartmaatschappijen de cockpit van hun Boeing 787’s te controleren. Het decreet komt na een incident met het toestel afgelopen maart.

Een Boeing 787-9 van LATAM was onderweg van Sydney naar Auckland in maart toen het een duikvlucht maakte wegens een stoelverschuiving van de piloot. Een kapotte rocker switch cap zorgde voor een ongecontroleerde beweging van de piloot. Hierdoor kwam hij tegen de yoke aan en schakelde hij per ongeluk de automatische piloot uit. De verschuiving zorgde voor de val van het vliegtuig wat vervolgens tot enkele tientallen gewonden en een onderzoek van de FAA leidde. 

De Amerikaanse waakhond meldt dat het meerdere dergelijke voorvallen is tegengekomen, de meest recente zelfs nog in juni. Om die reden verplicht de FAA alle maatschappijen om de stoel van de captain én de co-piloot te controleren op ontbrekende of gebarsten rocker switch caps en gebarsten schakels. Deze elementen in de stoelen van piloten zorgen ervoor dat de piloot de stoel zó kan verschuiven, dat hij makkelijk plaats weet te nemen. Airlines worden verondersteld dit binnen een periode van dertig dagen na het decreet uit te voeren. In totaal gaat het om 158 in de V.S.-geregistreerde Boeing 787’s en 737 toestellen wereldwijd. Mocht er iets gevonden worden, dan zijn luchtvaartmaatschappijen uiteraard verplicht dit te melden en te repareren. 

Een klein lichtpuntje

Het is een volgende tegenslag voor Boeing. Eerder deze week moest de Amerikaanse vliegtuigbouwer ook al het testprogramma van de 777X stopzetten. Daarbij kon de oorzaak gevonden worden in kleine scheurtjes in een component dat de motoren aan de vleugels verbindt. Toch viel er afgelopen maand ook een klein lichtpuntje aan te wijzen. Everett wist namelijk voor het eerst in maanden meer orders binnen te halen dan Toulouse. Desalniettemin loopt Boeing op jaarbasis enorm achter ten opzichte van Airbus. 


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
777x 787 Boeing FAA LATAM
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Presidentiële Boeing in de aanbieding

11/07/2025Redactie

Austrian Airlines zegt samenwerking met Embraer op

10/07/2025Redactie

Beschadigde A340 maakt bijzondere vlucht

10/07/2025Redactie
Recent

Presidentiële Boeing in de aanbieding

11/07/2025

Wat zijn de meest afgelegen luchthavens ter wereld?

11/07/2025

Austrian Airlines zegt samenwerking met Embraer op

10/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?