De bocht die een Boeing 777-300 van Swiss op een landingsbaan wilde maken zou met geen mogelijkheid kunnen slagen.
Omdat hoofdtaxibaan P van de luchthaven van Astana (Kazachstan), de baan die parallel loopt aan baan 22, tijdelijk gesloten was, moest op de landingsbaan een bocht van 180 graden gemaakt worden. Verschillende landingsbanen hebben aan de uiteinden een verbreding waar vliegtuigen een draai kunnen maken. Die verbreding wordt aangelegd als een intersectie de uiteinden van de landingsbanen niet verbindt met de taxibanen.
Onmogelijke draai op landingsbaan
De luchthaven van Astana kent eveneens zo’n verbreding, maar daar maakten de 777-piloten geen gebruik van. Zij besloten halverwege de landingsbaan om te keren. Waarom ze daartoe besloten, is onduidelijk, maar mogelijk zou de medische situatie, de reden waarvoor het toestel een ongeplande landing in Astana maakte, een rol hebben gespeeld. De baan van de stad uit Kazachstan kent echter een breedte van 45 meter, terwijl een 777-300 bij zo’n draai minimaal 56,5 meter nodig heeft. Met deze variant zou het toestel hoe dan ook naast de baan belanden.
Speciale draaimanoeuvre
Ondanks dat zou de flight crew er volgens de aeroTELEGRAPH voor hebben kunnen kiezen een speciale draaimanoeuvre te maken. Hiervoor is een baanbreedte van minder dan 43,7 meter nodig. Veel luchtvaartmaatschappijen raden deze manier af, omdat het veel precisiewerk vergt. De buitenbanden moeten op één lijn liggen met de buitenste rand van de landingsbaan en de vliegers dienen ervoor te zorgen dat de maximale stuurhoek aangehouden wordt. Daarnaast moeten zij de rem volledig intrappen van het onderstel dat zich aan de kant bevindt waar het vliegtuig naartoe wil draaien, dit in combinatie met forse stuwkracht op de motor die zich aan de tegengestelde kant bevindt. Op deze wijze kan het vliegtuig scherp om haar eigen as draaien.