Problemen met de motoren van Airbus A350’s bij Cathay Pacific dwingen ook andere maatschappijen tot het uitvoeren van inspecties.
Afgelopen maandag moest een Airbus A350 van Cathay terugkeren naar Hong Kong toen die te maken kreeg met een defect motoronderdeel. De maatschappij hield al haar A350’s aan de grond voor een inspectie. Bij 15 andere Airbussen van hetzelfde type werd het probleem, naar verluidt een defecte brandstofslang in de XWB-97-motor, aangetroffen. De Hongkongse airline verwacht niet eerder dan zaterdag 7 september haar vloot weer in de lucht te hebben.
Andere maatschappijen nemen inmiddels ook voorzorgsmaatregelen. Singapore Airlines, de grootste exploitant van het type toestel, heeft aangekondigd uit voorzorg alle motoren van haar 64 A350-900’s te inspecteren. Op dit moment heeft dit geen gevolgen voor de geplande vluchten. Japan Airlines heeft ook gekozen voor preventieve inspecties. De luchtvaartmaatschappij heeft vijftien A350-900’s en vijf A350-1000’s, maar controleert alleen de grotere variant.
Andere airlines, zoals Thai Airways, Qatar Airways en de Lufthansa Group, houden nauw contact met de motorbouwer Rolls-Royce en Airbus en volgen de ontwikkelingen op de voet. Wereldwijd zijn er momenteel 88 Airbus A350-1000’s in gebruik, met Qatar Airways als grootste exploitant (24 toestellen), gevolgd door British Airways (18), Cathay Pacific (18), Virgin Atlantic (12) en zowel Etihad Airways als Japan Airlines (elk 5). Van de kleinere A350-900 zijn er wereldwijd 526 actief.
Volgens Bloomberg heeft het Europese luchtvaartveiligheidsagentschap EASA al een onderzoek naar de kwestie gestart.
Amsterdammers: leer vliegen op Teuge!
Vanaf de A10 Zuid is het maar een dik uur rijden naar de zes (!) vliegscholen op vliegveld Teuge. Voor een enkele les is dat te veel. Maar als je bijvoorbeeld met twee personen twee lesvluchten van drie kwartier boekt, of twee lessen op één dag doet, loont het wél de moeite. En er zitten nog andere voordelen aan… Meer weten? Stuur een mail naar [email protected]. Doen!