Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Parttimers spelen KLM parten
Nieuws

Parttimers spelen KLM parten

RedactieDoor Redactie05/09/2024Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©KLM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

KLM heeft te kampen met een tekort aan piloten. Een te groot aantal van de piloten in het dienstbestand werkt parttime. Zij zijn dan ook gevraagd meer te gaan werken.

KLM heeft een probleem: door een tekort aan piloten komt de operationele capaciteit van de maatschappij mogelijk in het geding. Hoewel KLM meer piloten heeft dan ooit, is er toch sprake van een tekort aan vliegcapaciteit. Dat meldt directeur vliegoperaties Eimerd Bult tegenover De Telegraaf. ‘Het ziekteverzuim en het deeltijdwerken zijn de afgelopen jaren toegenomen. Door al het parttime werken verliezen we in een jaar tijd ongeveer vijftig voltijdsbanen. Hierdoor benutten we de capaciteit van onze langeafstandsvluchten niet volledig, terwijl die juist het meest opleveren’. Het probleem zou zo ernstig zijn dat in de toekomst zelfs de investering van 10 miljard euro in de nieuwe Airbus-vloot op het spel staat als er niet meer gewerkt gaat worden.

Overleg met de VNV

In samenwerking met de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) is gekeken of er afspraken gemaakt kunnen worden met piloten. De VNV geeft wel aan dat de inzet van KLM-piloten al ‘hoog’ is. ‘Met de recente afspraken gaan de vliegers nog meer werken. We zijn het met KLM eens dat er snel voldoende piloten moeten zijn, omdat zij cruciaal zijn om aan de vraag naar vluchten te voldoen. Het vinden van goed opgeleide piloten voor de juiste plekken kost tijd. Uiteraard bekijken we vanuit onze rol hoe we samen met KLM de puzzel kunnen leggen’, aldus Camiel Verhagen van de VNV.

Omscholing en kantoorwerk

De druk op het pilotenbestand wordt niet alleen veroorzaakt door het grote aantal parttimers. Ook de sluiting van het Russische luchtruim, waardoor KLM op veel routes moet omvliegen en meer piloten nodig zijn, hindert de maatschappij. Veel piloten van KLM zijn momenteel bezig met hun omscholing naar nieuwe vliegtuigtypes. Dit gaat ten koste van het reguliere rooster. KLM wil nu onderzoeken of de trainingen efficiënter kunnen. Ook zullen er minder piloten in ondersteunende functies op kantoor mogen werken.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025Redactie

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025Redactie
Recent

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?