Air Belgium staat op de rand van de afgrond. De Belgische luchtvaartmaatschappij heeft nog maar anderhalve week om een nieuwe investeerder te vinden en faillissement te voorkomen.
Air Belgium heeft op dit moment nog anderhalve week om de zaken op orde te krijgen en een nieuwe investeerder te vinden. Het Waalse dagblad l’Echo schrijft dat het faillissementsbeschermingsprogramma van de maatschappij binnenkort afloopt. Hiervan maakt de Belgische airline inmiddels al een jaar gebruik. Daarbovenop kwam vorige week ook nog eens een uitspraak van het hof waarin de maatschappij wordt verplicht een oplossing te vinden voor de aanhoudende financiële problemen. De meest logische optie is dan ook simpelweg het verkrijgen van een nieuwe investeerder.
Aanvankelijk leek het erop dat de Chinese luchtvaartmaatschappij Sichuan Airlines de noodlijdende maatschappij zou redden. Het kwam echter niet tot een deal. Toch schijnt er nog één geïnteresseerde te zijn, aldus l’Echo. Het resulteerde in ieder geval in het verschuiven van de deadline. Die stond eerst op 4 september maar is met twee weken naar achter geschoven. De nieuwe, nog onbekende investeerder heeft wel een belangrijke voorwaarde. Naar verluidt moet het Waalse parlement Air Belgium financieel ondersteunen. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de overheid erin meegaat. De maatschappij moet namelijk een bedrag van achttien miljoen euro toegeschoven krijgen. Vervolgens moeten de verliesmakende operaties winstgevend worden, wat een flinke reorganisatie behoeft.
Een geschiedenis van verkeerde richtingen
Air Belgium werd in 2016 opgericht en vervoerde aanvankelijk vervoerde de maatschappij voornamelijk passagiers maar echt winstgevend werd het niet. Om die reden verkoos de Belgische airline vrachtoperaties boven passagiersvluchten in oktober vorig jaar. Maar door povere routekeuzes en lage laadfactoren daalde de omzet met nog eens veertig procent.