Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025

    KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

    19/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Opmerkelijk»Met de DC-8 tijdens de oorlog in Cairo | Column
Opmerkelijk

Met de DC-8 tijdens de oorlog in Cairo | Column

Netty BuijingDoor Netty Buijing21/09/2024Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Steve Fitzgerald (GFDL 1.2 or GFDL 1.2), via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het was tijdens de Uitputtingsoorlog (1967-1970) tussen Israël en Egypte dat ik op mijn indelingskaartje een paar dagen Caïro met de DC-8 zag staan. We kwamen ‘s nachts aan in een verduisterde stad. We logeerden in het Hilton Hotel aan de Nijl, waar ik een kamer kreeg met uitzicht op het grote Tahrirplein achter het hotel, waar ook het Egyptische Archeologische Museum gevestigd is.

De volgende morgen werd ik wakker van het getoeter van de honderden auto’s, die hun claxons gebruikten om aan te geven aan welke kant ze wilden gaan passeren. Nu zag ik ook dat er zandzakken voor de ingang van het museum lagen en dat militairen, met machinegeweren in de aanslag, de wacht hielden.

Ik had met de hofmeester een afspraak gemaakt om te gaan sightseeën. De rest van de bemanning had geen zin. We charterden een taxi om ons vanuit Caïro naar de piramiden te brengen. Daar aangekomen zagen we dat het er volkomen uitgestorven was. Nauwelijks een toerist te zien, dus stortten de aanwezige “gidsen” zich op ons als gieren bovenop een kadaver! Het leek ons dan ook maar het beste om er één uit te kiezen, zodat de rest ons tenminste met rust zou laten. Zo gedacht, zo gedaan.

Een charmante oplichter had zich opgeworpen als degene die ons dingen zou laten zien die een buitenlander nog nóóit gezien had! Voor een afgesproken bedrag ging hij ons inwijden in de Egyptische geheimen. Allereerst leidde hij ons naar de piramide van Gizeh, een halfuur buiten Caïro, om van binnenuit naar de schatkamer onder de top te klimmen. De eerste helft ging via traptreden waar je rechtop kon staan, weliswaar in het donker, maar nog te doen. De tweede helft bestond uit een smalle houten ladder die zowel gebruikt werd voor het omhooggaande als het dalende verkeer, met dien verstande dat het een heel nauwe schacht was, waar je alleen maar gebukt doorheen kon en het was er werkelijk stikdonker! Er kwam maar geen eind aan en ik had moeite geen last te krijgen van claustrofobie. Een Amerikaanse toeriste die daar halverwege wél last van gekregen had, kwam, al om zich heen maaiend, gillend naar beneden.

Toen we dan eindelijk boven in de schatkamer aankwamen wachtte ons een grote desillusie: hij was helemaal leeg! Een scherpe urinelucht was het enige dat ons eraan herinnerde dat er recentelijk mensen waren geweest, maar van de oudheid? Geen spoor! Teleurgesteld daalden we weer af, gelukkig deze keer zonder iemand tegen te komen.

Buiten wachtten de mannen met de kamelen ons op en ondanks dat ik het maar een toeristisch gedoe vond, dachten mijn maatje en ik toch maar samen een tochtje op “het schip van de woestijn” te gaan maken, zodat we ook dat konden afschrijven van de dingen die je eenmaal in je leven gedaan moet hebben! Daarna kon ik me voorstellen dat er mensen waren die zeeziek werden van de bewegingen van een lopende kameel.

Vervolgens bracht onze gids ons naar de half afgeschoten kop van de Sfinx. Het schijnt dat de soldaten van Napoleon die gebruikt hadden voor hun schietoefeningen. Het zoveelste bewijs dat er, door de eeuwen heen, altijd cultuurbarbaren zijn geweest. De gids deed heel mysterieus toen hij zei dat hij ons nu iets zou laten zien dat eigenlijk een groot geheim was. Hij bracht ons naar een hol waar een paar botjes lagen. Voor hetzelfde geld waren die van een hond of een geit, maar hij beweerde dat ze van een mummie waren geweest. Ja, ja.

Als laatste werden we meegevoerd naar de winkel van zijn neef, oom, opa, en de rest van de familie waar we souvenirs konden kopen tegen gereduceerde prijzen. We kregen muntthee aangeboden met vele klontjes suiker en dongen af op wat kettinkjes en papyrustekeningen. Met onze aankopen verlieten we de winkel en zo was iedereen weer tevreden. We namen afscheid van de gids als was hij onze beste vriend en reden terug naar het hotel door een donker Caïro.

Jammer voor de bevolking dat ze vanwege de oorlog geen zaken konden doen, maar voor ons was deze toestand een oase van rust én verademing geweest. Een rust, die ik tijdens al mijn volgende verblijven in Caïro helaas niet meer aan zou treffen, meer een catastrofale chaos.

Zo ben ik door de jaren heen tot de conclusie gekomen dat het toerisme eigenlijk een natuurramp betekent voor de laatste cultuurschatten. Overal in de wereld waar er iets moois te zien valt is het vergeven van de gidsen, prullenverkopers, oplichters en dieven, die je het praktisch onmogelijk maken ervan te genieten. Natuurlijk beveel ik oorlog niet aan als remedie, maar deze ervaring is, in ieder geval voor ons, uniek geweest.

Meer van Netty Buijing


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Caïro Column Column Netty DC-8 Egypte
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Netty Buijing

Columniste. Netty vloog 21 jaar lang als stewardess en later als purser bij KLM, tussen 1968 en 1989. Voordat KLM haar een blauw hart gaf werkte ze enkele jaren bij de NS, en tussen het vliegen door studeerde Netty sociologie aan de Rijksuniversiteit van Utrecht.

Gerelateerde Artikelen

Balletje ligt bij Eindhoven Airport

22/06/2025Redactie

Is elektrisch vliegen eigenlijk wel echt duurzamer?

22/06/2025Redactie

Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

21/06/2025Redactie
Recent

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025

Ongelukkig begin voor gloednieuwe American Airlines 787

22/06/2025

Balletje ligt bij Eindhoven Airport

22/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?