Dinsdag vloog KLM opnieuw een Embraer 195 E2 naar de luchthaven in Twente. Het toestel wordt er langdurig opgeslagen. Het is de derde binnen korte tijd.
Ook de PH-NXE komt op Twente Airport te staan vanwege problemen met de Pratt&Whitney-motoren. Daarin ontstaan kleine haarscheurtjes door het gebruik van een foutief metaalpoeder. De PW1900G-motoren moeten daarom vervroegd terug naar de fabriek voor onderhoud. Dat is echter lastig, want de Amerikaanse motorfabrikant kampt met schaarste op zowel de arbeidsmarkt als een tekort aan onderdelen. Eerder al verlengde het moederbedrijf van Pratt & Whitney de reparatieduur van zestig naar driehonderd dagen. Het zorgt ervoor dat KLM Cityhopper enkele van haar Embraers moet parkeren. De Airbus A220 en een deel van de A320neo-familie hebben te maken met dezelfde problemen.
Door enkele vliegtuigen te stallen zijn er in elk geval voldoende (reserve)motoren beschikbaar om de actieve vloot operationeel te houden. Aangezien de weersomstandigheden in Nederland niet optimaal zijn voor het lang parkeren van vliegtuigen, worden de toestellen ingepakt met een wit zeil. De E2’s vergezellen een Russische Airbus A220 die al ruim vier jaar op de luchthaven staat geparkeerd, alhoewel die machine volgens ingewijden binnenkort gaat vertrekken.
De KLM-toestellen worden op Twente Airport geparkeerd aangezien de parkeerkosten daar lager zijn dan op Schiphol. Overigens zijn het belangrijke inkomsten voor de Oost-Nederlandse luchthaven.