Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

    16/11/2025

    Europese vervanger voor AWACS-vliegtuigen?

    16/11/2025

    KLM 777 na 3,5 uur terug op Schiphol

    15/11/2025

    Kritiek op vliegtaks uit onverwachte hoek

    15/11/2025

    Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

    15/11/2025
  • Achtergrond

    Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

    15/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025
  • Editors’ choice

    Na MD-11 is nu ook DC-10 aan de beurt

    16/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025

    Ryanair bespaart €40 miljoen op boardingpas

    14/11/2025

    Embraer start gevecht tegen drones

    13/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Boeing»Italianen verdienden aan veiligheidsrisico’s Boeing
Boeing

Italianen verdienden aan veiligheidsrisico’s Boeing

Door Redactie7 oktober 2024, 10:30Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©KLM/Boeing
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Italiaanse openbare aanklager beschuldigt zeven mensen en twee onderaannemers ervan gefalsificeerde onderdelen te leveren aan Boeing. Deze materialen worden gebruikt voor meerdere elementen van de 787 Dreamliner.

Het onderzoek startte in 2021 nadat Boeing naar buiten bracht dat verschillende onderdelen van de Italiaanse leverancier Leonardo ondermaats bleken. Na verder onderzoek bleek al snel dat twee Italiaanse onderaannemers goedkopere vormen van titanium en aluminium gebruikten die niet aan de normen voldoen. Dit leverde een flinke kostenbesparing op bij de aankoop van ruwe materialen. Omdat deze onderdelen aanzienlijk minder weerbaar en stressbestendig zijn kan dit grote gevolgen hebben voor de vliegveiligheid, aldus het onderzoek. 

De onderzoekers, die ook samenwerken met de aanklagers, certificeerden ten minste 4.829 componenten van titanium en 1.158 van aluminium die niet naar behoren zijn gemaakt. De openbare aanklagers benadrukten dat deze uitkomsten grote risico’s met zich meebrengen en dat er gauw actie ondernomen moet worden. ’Het deskundige werk en de onderzoeken concludeerden dat sommige niet-conforme structurele componenten op de lange termijn schade kunnen toebrengen aan de veiligheid van het vliegtuig, waardoor het Amerikaanse bedrijf [Boeing, red.] een ongekende onderhoudscampagne van het betrokken toestel moet starten.’ Zowel Boeing als Leonardo worden als verantwoordelijk beschouwd in deze zaak.

Geen directe gevolgen

Boeing gaf in 2021 al aan dat de defecte onderdelen geen directe gevolgen hebben voor de vliegveiligheid van de bestaande Dreamliners. De vliegtuigbouwer bracht de FAA destijds al op de hoogte en startte direct met het uitzoeken van welke vliegtuigen uitgerust zijn met de ondeugdelijke onderdelen. De daarna gebouwde 787 Dreamliners zijn voorzien van andere materialen.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
787 aluminium Boeing dreamliner italië Openbaar Aanklager Titanium
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

16/11/2025Sytse Sijbesma

Trump zet vertraagde passagiers in de kou

16/11/2025Leon Holtkuile

A330 en 787 ontsnapten maar net aan ramp

16/11/2025Leon Holtkuile
Recent

Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

16/11/2025

Trump zet vertraagde passagiers in de kou

16/11/2025

A330 en 787 ontsnapten maar net aan ramp

16/11/2025
Populair

Amerikaanse B-52-bommenwerper maakt rondje Europa

12/11/2025

Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

15/11/2025

Embraer start gevecht tegen drones

13/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?