Iberia, de launch customer van de Airbus A321XLR, heeft de eerste commerciële vluchten met het type uitgesteld. Op 28 oktober zou het toestel voor het eerst met passagiers vliegen, van Madrid naar Parijs. Deze vluchten vinden nu enkele dagen later plaats. De maatschappij heeft geen reden gegeven voor de aanpassing.
De eerste trans-Atlantische vlucht, van Madrid naar Boston, staat vooralsnog gepland op 14 november. Vanaf begin 2025 zal de maatschappij ook Washington bedienen met haar A321’s. De XLR’s zullen niet alleen richting Noord-Amerika worden ingezet, maar ook binnen Europa, om ervoor te zorgen dat de toestellen zoveel mogelijk vliegen. Op Schiphol zullen de langeafstandsvliegtuigen echter niet te zien zijn, die route laat Iberia uitvoeren door low-cost dochter Iberia Express.
De komende maanden zullen meer maatschappijen de XLR in hun vloot verwelkomen. Er zijn meer dan 550 exemplaren van het type besteld door 25 maatschappijen. De grootste bestellingen zijn geplaatst door IndiGo, American Airlines, United, Wizz Air en Qantas.
De Airbus A321XLR heeft een significant groter vliegbereik dan de Airbus A321LR, die al enige tijd wordt ingezet op Schiphol door onder andere JetBlue en Air Transat. De toestellen zijn allebei gebaseerd op de ‘standaard’ A321neo, een type dat al enkele jaren op Schiphol te zien is bij onder meer Pegasus, PLAY en easyJet en sinds kort ook bij Transavia en KLM in dienst is.