Vorige week maakte Ural Airlines bekend de gestrande A320 in een tarweveld nabij Novosibirsk te ontmantelen. De onderdelen vertrekken richting het centrale onderhoudscentrum van de maatschappij in Jekaterinenburg. De airline deelt nu beelden van de ontmanteling.
De onderdelen van de gestrande A320 dienen nu als reserve voor andere A320’s van Ural Airlines. Volgens een bericht van de luchtvaartmaatschappij werken ingenieurs en technici aan het demonteren van onderdelen van het vliegtuig. Als eerste verwijderden zij de apparatuur uit de cockpit en werd de cabine uit het toestel leeggehaald. Vervolgens verwijderde de airline ook de hydraulische en brandstofsystemen, airconditioning, avionica en grote delen van de vleugels. Ook de twee ingepakte CFM56-motoren zijn gedemonteerd.
Tekorten
Het is ruim een jaar geleden toen de Airbus A320, registratie RA-73805, een noodlanding maakte in een tarweveld in Ubinsky-district, nabij Novosibirsk. In eerste instantie zou het toestel weer de lucht ingaan zodra de grond voldoende bevroren was, maar uiteindelijk werd dat plan verworpen. De airline kon namelijk geen betrokkenen vinden die verantwoordelijkheid wilden nemen voor het laten opstijgen van de A320.
Vervolgens kwam Ural Airlines tot het besluit het vliegtuig te ontmantelen en de onderdelen te hergebruiken. Russische maatschappijen kampen met veel tekorten als gevolg van westerse sancties. Onderdelen van het ontmantelde toestel kunnen dienen als reserves voor andere machines. Overigens is dat niet uniek voor Rusland, het recyclen van onderdelen gebeurt overal ter wereld. Het proces wordt uitgevoerd in verschillende fases aangezien er verschillende technieken nodig zijn voor de verschillende onderdelen.