Vanochtend maakte de PH-XRY haar allerlaatste start ooit vanaf Schiphol. Bestemming: Twente Airport. Als enige vloog deze Boeing 737-700 nog rond in Transavia’s vorige huisstijl met het zogenaamde ‘sigarenbandje’.
Transavia deed de PH-XRY van de hand aan Aircraft End-of-Life Solutions (AELS) op Twente Airport. Een aantal onderdelen, zoals de motoren, gaat mee terug naar Transavia om ingezet te kunnen worden op de bestaande vloot. AELS verwijdert zo’n duizend onderdelen van het vliegtuig af, variërend van kleine sensoren tot aan het onderstel. Het bedrijf voorziet deze van alle benodigde gegevens om ze vervolgens op te slaan voor verkoop en hergebruik. Onderdelen die niet (her)bruikbaar zijn voor de luchtvaart, krijgen een verrassend tweede leven. Zo worden vleugelromppanelen omgevormd tot andere producten en kan de cockpit nog worden ingezet in een vliegtuigsimulator. Weer andere onderdelen kunnen een rol spelen bij de inrichting van woonkamer of kantoor. Het overgebleven frame gaat naar Riwald Recycling, waar metalen zoals aluminium en koper worden teruggewonnen. Alleen het isolatiemateriaal wordt uiteindelijk als grofvuil verwerkt.
Niet de eerste
Sinds 2001 vloog de Nederlandse low-cost maatschappij met de Boeing 737-700, waarvan er in totaal tien in gebruik zijn geweest, de PH-XRY als een van de laatsten. Alleen de PH-XRB, XRC en XRX zijn nu nog op Schiphol present. De PH-XRY koos voor het allereerst het luchtruim op 26 februari 2003 en kwam op 12 maart van dat jaar bij Transavia in dienst. Vanaf Boeing Field, BFI, vloog het vliegtuig via Keflavik Airport, KEF, naar Amsterdam waar het op 13 maart aankwam. De eerste commerciële vlucht vond plaats op 14 maart.De machine was op dat moment voorzien van de zogenaamde komkommer-livery. Een aantal van haar door Transavia uitgefaseerde zusjes heeft meer geluk en is nog steeds in het luchtruim van de partij. De XRE kon haar vliegende carrière vervolgen bij JetairFly en vliegt nu als OO-JAL bij Tui Airlines Belgium. De PH-XRW doet als YR-BMR dienst bij HelloJets, de PH-XRV als A9C-SWJ bij TexelAir. Dichterbij huis vallen de PH-BGG, BGH, BGK en BGM nog altijd te spotten op Schiphol in blauwe KLM-jasjes. Echter, ook deze zullen de komende jaren worden uitgefaseerd. De Boeing 737-800’s waarmee Transavia nu nog vliegt zullen evenals de 700’s worden vervangen door Airbus A320/321neo’s. Van deze familie heeft de maatschappij met de groene staarten er inmiddels zes in dienst. De PH-XRY is niet de eerste machine die door een Nederlandse luchtvaartmaatschappij naar AELS is gestuurd voor ontmanteling. De PH-BFR en BFF waren eerder aan de beurt, beide Boeing 747-400’s van KLM.