Afgelopen weekend bereikten de technici van Transavia met de luchtvaartmaatschappij een compromis. Piet Visser, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT), zegt dat het niet veel scheelde totdat het ultimatum verstreek.
Tien minuten daarvoor, donderdagnacht 23:49 uur, kwamen de twee partijen tot elkaar. Daarmee waren de geplande stakingen voor vrijdag op bijvoorbeeld Eindhoven Airport van de baan. ‘We hebben het actiecomité bij elkaar geroepen, en zij vinden dat er voldoende basis is om het voorstel aan de leden voor te leggen. Als ook de achterban met de voorstellen van Transavia instemt, wordt het voorlopige akkoord een definitief CAO-akkoord’, vertelt Visser in gesprek met NH Nieuws.
Gelijkwaardig salaris
Er kwamen overeenstemmingen over onder meer de lonen. Voorheen beklaagden de Transavia-technici zich dat de salarissen van hen achterbleven op die van KLM. Vanaf nu is het gat voor alle functies zo goed als gedicht. ‘De lonen van Transavia-technici vinden hiermee betere aansluiting bij die van KLM-technici’, zegt de voorzitter van NVLT.
Vermindering werkdruk
Daarnaast waren de technici niet te spreken over de personeelsplanningen. Er heerst momenteel een tekort en daardoor wordt de werkdruk voor de rest van het personeel hoger, vertelt een Transavia-monteur, die niet bij naam genoemd wil worden. Technici dienen vandaag de dag bijvoorbeeld meer nachtdiensten te draaien. ‘Het opleidingstraject van een technicus is acht jaar. En daardoor ervaren de technici die er nu wel zijn veel werkdruk’, zegt Visser. Vakbonden, waaronder de FNV, krijgen meer instemming bij het maken van de personeelsplanningen. Gekeken wordt naar hoe werknemers ingezet worden en hoe waarborging van de inspraak plaatsvindt. Hiermee wordt gehoopt de werkdruk te verminderen en technici binnen boord te houden.