Iberia vliegt vandaag voor het eerst een Airbus A321XLR op een lijnvlucht de Atlantische Oceaan over.
Nog maar twee weken geleden nam het Spaanse Iberia als launch customer de allereerste Airbus A321XLR in ontvangst. De machine, registratie EC-OIL, stond ongeveer een week aan de grond in Madrid, waarna het afgelopen week haar debuut maakte met een commerciële vlucht naar Parijs Charles de Gaulle. Na een vlucht van iets meer dan anderhalf uur landde de A321XLR op het Franse vliegveld. Ongeveer twee uur na de landing maakte het vliegtuig zich weer op de voor terugvlucht naar Madrid.
Nog geen week later zet Iberia het toestel al in op de eerste trans-Atlantische vluchten. Vlucht IB347 vertrok donderdagmiddag rond één uur ‘s middags van Madrid naar Boston, waar de Airbus naar schatting zo’n zeven uur later zal landen. De vlucht is te volgen via FlightRadar24.
Naar de komst van de langeafstands-single aisle van Airbus is lang uitgekeken. Zo’n 25 luchtvaartmaatschappijen hebben het toestel al besteld. De lagere capaciteit van de A321XLR ten opzichte van grotere weidebody’s, in combinatie met een lager brandstofverbruik, zorgt ervoor dat op bepaalde routes die met de grotere widebody’s niet uit kunnen opeens wél een directe lijndienst mogelijk is. Vanuit die gedachte hebben zo’n 25 luchtvaartmaatschappijen het toestel al besteld, waaronder IndiGo, American, United, Wizz Air, JetBlue, Icelandair en Aer Lingus. ‘De A321XLR stelt ons in staat om nieuwe bestemmingen aan te vliegen, zelfs trans-Atlantische routes, en dat op een veel efficiëntere manier’, zei Marco Sansavini, CEO van Iberia bij de ontvangst van de A321XLR.