Boeing heeft de gevolgen van een langdurige staking achter zich gelaten, maar de impact op de productie in oktober was aanzienlijk. Hierdoor loopt de vliegtuigbouwer dit jaar qua productie achter op Airbus.
Het bedrijf leverde afgelopen maand slechts veertien commerciële vliegtuigen, een dieptepunt dat niet eerder werd gezien sinds de pandemie. Onder de afgeleverde toestellen bevonden zich negen 737 MAX’s, drie 787-10’s, één 787-9 en één 767-300F.
Met deze magere cijfers staat het totaal aantal leveringen voor Boeing in 2024 op slechts 305 vliegtuigen. Dit is ruim 250 minder dan Airbus, dat inmiddels 559 toestellen heeft geleverd. Het verschil illustreert de druk waaronder Boeing stond tijdens de staking, die de productie flink ontregelde en leveringsachterstanden verder deed oplopen.
De staking, die begon op 13 september, ontstond door een cao-conflict tussen Boeing en de vakbond. Werknemers legden het werk neer uit onvrede over arbeidsvoorwaarden, wat leidde tot ernstige vertragingen in de productie. Klanten moesten hierdoor langer wachten op hun bestellingen, wat het vertrouwen in Boeing verder onder druk zette.
Vorige week werd een akkoord bereikt tussen Boeing en de vakbond, waarmee de staking werd beëindigd. Het nieuwe cao-akkoord voorziet in een loonstijging van 38% en een eenmalige bonusuitkering, waarmee de werknemers tevreden werden gesteld en het werk werd hervat. Hoewel de productie nu langzaam wordt opgevoerd, blijft de schade voelbaar.