Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Vliegvelden»Krimp Schiphol bijgesteld? ‘Worden knettergek’
NL Vliegvelden

Krimp Schiphol bijgesteld? ‘Worden knettergek’

RedactieDoor Redactie17/11/2024Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Ikreis, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Ook met het nieuwe kabinet heerst er nog veel onzekerheid voor de luchtvaartsector omtrent de krimp van Schiphol.

Hoewel de nieuwe politieke partijen inzetten op een beperkte krimp, kwam Barry Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat, deze week met het nieuws dat Schiphol haar vluchten dient te reduceren van tussen de 475.000 tot 485.000 vliegbewegingen per jaar naar 466.000 tot 487.000.

Vlootvernieuwing afgestraft

Dit is veroorzaakt door de nieuwe berekeningen die het kabinet gemaakt heeft. Hierin worden de nieuwe vliegtuigen niet meegenomen, omdat leveringen vertraagd zijn. Veel luchtvaartmaatschappijen op Schiphol zetten vandaag de dag in op vlootvernieuwing. Zowel KLM als Transavia vervangen komende jaren hun Boeing 737NG-vloot door de Airbus A320/A321neo-familie. De twee maatschappijen ontvingen eerder dit jaar reeds hun eerste exemplaren. Voor hen heeft de mogelijke krimp grote gevolgen. ‘Het is voor KLM onbegrijpelijk dat het ministerie ervoor kiest om lawaaiiger vliegtuigen meer te belasten en de komst van stillere vliegtuigen aanzienlijk lager in te schatten dan de door de sector en onafhankelijke experts, terwijl ze allemaal meetellen in het verminderen van het geluid’, reageert KLM bij De Telegraaf.

Jaren van onzekerheid

In 2021 zou Schiphol aanvankelijk moeten krimpen naar jaarlijks 440.000 vliegbewegingen. Er volgde een hoger beroep waarmee een vluchtreductie van de baan leek te zijn, maar zelfs daarna heerste er nog onzekerheid over dat de luchthaven mogelijk een krimp zou ondergaan. Kortom: het zijn voor luchtvaartmaatschappijen nog steeds onzekere tijden. ‘Wij worden knettergek. Er is geen touw meer aan vast te knopen’, zegt Marnix Fruitema, voorzitter van Barin.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus A321neo KLM Krimp Schiphol Transavia
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025Redactie

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025Redactie

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie
Recent

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?