In de jaren zestig zorgde de introductie van de revolutionaire Boeing 747 voor een grote verandering in de luchtvaart en op luchthavens wereldwijd. Het toestel, dat al snel de bijnaam Queen of the Skies kreeg, vereiste een aangepaste infrastructuur. Een van de innovaties die hieruit voortkwamen, waren Over The Wing Jet Bridges. Nu, decennia later, heeft Schiphol als laatste luchthaven ter wereld deze karakteristieke passagiersbruggen verwijderd.
Ondanks de iconische status van de Boeing 747, is het tijdperk van de Jumbojet aan zijn einde gekomen. Door de voor de huidige tijd hoge brandstofkosten en het tegenwoordig inefficiënte karakter van het 4-motorige toestel hebben luchtvaartmaatschappijen er wereldwijd afscheid van genomen. KLM, ooit een fervent gebruiker van de 747, zette in 2020 haar laatste exemplaren aan de kant. Bij andere grote maatschappijen, zoals British Airways, gebeurde hetzelfde. Tegenwoordig blijft Lufthansa nog trouw aan de Jumbojet, met 27 operationele toestellen.
Een van de technologische hoogstandjes die speciaal voor de Boeing 747 zijn ontworpen, betrof de Over The Wing Jet Bridge. Deze innovatieve passagiersbrug stelde luchthavens in staat passagiers sneller en efficiënter te laten instappen. Door de bijzondere lengte en het ontwerp dat de brug over de vleugel liet reiken, konden passagiers direct naar een deur achter de vleugel worden geleid.
Het concept werd in de jaren zestig voor het eerst toegepast op Los Angeles International Airport. De Amerikaanse maatschappij TWA had de primeur, waarna andere luchthavens wereldwijd al snel geïnteresseerd raakten in deze praktische oplossing. Schiphol liep in Europa voorop en installeerde op het hoogtepunt maar liefst achttien van deze speciale bruggen. Later waren de bruggen te vinden op onder andere New York JFK en San Francisco International Airport.
Op Schiphol waren er nog twee in gebruik bij de gates E20 en E22. In 2021 begon een Boeing 777 van KLM zijn taxirit terwijl de Over The Wing Jet Bridge nog vastzat aan het toestel. Daarbij raakte de romp van het toestel beschadigd. De bruggen zijn inmiddels vervangen door modernere instapbruggen die beter aansluiten bij de hedendaagse vliegtuigen. Deze vernieuwing zorgt voor een vlotter instapproces en meer flexibiliteit voor luchtvaartmaatschappijen.
Hoewel de Over The Wing Jet Bridges destijds een innovatieve toevoeging waren, hebben ze hun nut verloren. Door het verdwijnen van de Boeing 747 en vergelijkbare toestellen zijn deze passagiersbruggen overbodig geworden. Bovendien waren ze technisch complex en kostbaar in onderhoud, omdat de constructies veelal stevige steunpilaren of geavanceerde ophangsystemen vereisten om veilig te functioneren.