Vanaf morgen gaat de luchthaven van Hong Kong van start met het nieuwe Three-Runway-System (3RS) waarmee zij in capaciteit groeit. Goed nieuws voor Cathay Pacific dat hier haar thuisbasis heeft.
In 2022 voltooide Hong Kong Chek Lap Kok International Airport de constructie van een derde, noordelijke start- en landingsbaan. Het Three-Runway-System werd niet direct in gebruik genomen omdat de middelste baan vervolgens sloot voor onderhoud. Men werkte onder andere aan het beter verbinden van de start- en landingsbaan met de taxibanen. Inmiddels zijn alle projecten afgerond. Vanaf 28 november is de luchthaven van Hong Kong met drie banen volledig operationeel.
Miljardeninvestering
Voor luchtvaartmaatschappijen op de luchthaven is dit zeer welkom. Het openen van een derde baan verhoogt de capaciteit van de luchthaven en verzacht tegelijkertijd de druk op slots. Ook Cathay Pacific, de maatschappij die Hong Kong al decennialang als hub gebruikt, kijkt positief naar de toekomst. De airline bereikt vanaf januari 2025 honderd procent van haar pre-corona-capaciteit en heeft grote plannen.
Daarnaast opereert Cathay Pacific vanaf het komende jaar meer dan honderd routes wereldwijd, samen met dochtermaatschappij Hong Kong Express. Een grote mijlpaal voor de airline. Cathay verzorgt de groei met een HK$100 miljard (€12,26 miljard)-investering in haar vloot. Zo staan er bestellingen open voor onder andere de Airbus A330neo en Boeing 777-9.
Cathay Pacific juicht de groei van Hong Kong Airport dan ook alleen maar toe. De CEO van de maatschappij, Ronald Lam, voegde eraan toe dat de opening van het 3RS een “landmark moment” is voor Hong Kong. Er breekt een nieuw tijdperk aan. Daarin zijn er talloze mogelijkheden voor de thuishaven van de luchtvaartmaatschappij en haar operaties overal ter wereld.