Opnieuw zwaaide Transavia deze week een Boeing uit. Gisteren vertrok een Boeing 737-700 van Schiphol naar Twente Airport om aldaar ontmanteld te worden.
Niet Barcelona of Wenen maar Twente was de bestemming voor een 737-700 van Transavia, registratie PH-XRC. Het toestel vloog naar Twente Airport waar Aircraft End-of-Life Solutions (AELS) het uit elkaar gaat halen.
Na het afstoten van de PH-XRC heeft Transavia nog maar twee 737-700’s in gebruik. De PH-XRB en PH-XRX vliegen nog maar weinig; niet meer dan gemiddeld één vlucht per week. Wel vliegen er nog veel 800’s voor de maatschappij.
Op den duur worden alle Boeings van Transavia vervangen door toestellen van de Europese fabrikant Airbus: de A320neo en de A321neo. Van de Airbus A321neo’s, het grotere toestel van de twee met 232 stoelen, ontving Transavia reeds zes exemplaren. Voor het einde van het jaar moet daar een zevende aan toegevoegd zijn.
Recycling
AELS, een Nederlands ontmantelingsbedrijf gevestigd op Twente Airport, recyclet de oude Transavia-toestellen vrijwel geheel. Een aantal onderdelen, waaronder de motoren, gaat terug naar Transavia om ingezet te kunnen worden op de bestaande vloot. AELS verwijdert zo’n duizend onderdelen van het vliegtuig, variërend van kleine sensoren tot aan het onderstel. Het bedrijf voorziet die van alle benodigde gegevens om ze vervolgens op te slaan voor verkoop en hergebruik. Onderdelen die niet (her)bruikbaar zijn voor de luchtvaart, krijgen een verrassend tweede leven. Zo worden vleugelromppanelen omgevormd tot andere producten en kan de cockpit nog worden ingezet in een vliegtuigsimulator. Weer andere onderdelen kunnen een rol spelen bij de inrichting van woonkamer of kantoor. Het overgebleven frame gaat naar Riwald Recycling, waar metalen zoals aluminium en koper worden teruggewonnen. Alleen het isolatiemateriaal wordt uiteindelijk als grofvuil verwerkt.