Een Airbus A320 van het Zwitserse Edelweiss maakte een ongeplande landing in het Duitse Hannover om bij te tanken.
Het vliegtuig, registratie HB-JLR, landde dinsdagmiddag met drie kwartier vertraging vanuit Zürich op de luchthaven van Tromsø (Noorwegen). Op het Noorse vliegveld maakte het zich weer op voor de terugvlucht. Echter, het noorden van Scandinavië tikt momenteel dagelijks de -10 aan. Dat betekent dat op vliegvelden extra maatregelen genomen worden om vliegtuigen weer veilig te laten vertrekken.

Maatregelen tegen ijsvorming
Een van de maatregelen was dat de A320 voor vertrek de-icing onderging. Als het vriest, kunnen mechanica en kleppen van de vleugels vastvriezen. Met de-icing worden dan vloeistoffen op het vliegtuig gespoten die het ijs verwijderen en die beschermen tegen nieuwe ijsvorming. Een woordvoerder van Edelweiss laat aan de Zürcher Unterländer weten dat dit in combinatie met het koude weer ervoor zorgde dat de A320 niet (volledig) bijgetankt kon worden. Voor een vlucht vanuit Tromsø en Zürich is ongeveer drie tot vier uur aan brandstof nodig, exclusief een buffer voor onvoorziene omstandigheden.
Tankstop in Hannover
Uiteindelijk steeg het toestel 17:30 uur, meer dan twee uur later dan gepland, op vanuit de Noorse stad. Na meer dan twee uur, vloog de A320 het Duitse luchtruim binnen. De piloten constateerden al dat zij het met het huidige brandstofniveau niet zouden tot aan hun bestemming zouden redden. Daarom maakte de machine een ongeplande landing op de luchthaven van Hannover. ‘We moesten een geplande stop maken om het vliegtuig bij te tanken’, aldus de Edelweiss-woordvoerder. Na een tankstop steeg de A320 exact 20:45 uur op voor de overige 50 minuten.