Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025
  • Achtergrond

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Waarom twee uur van tevoren op het vliegveld zijn?
Naast het nieuws

Waarom twee uur van tevoren op het vliegveld zijn?

Sander LamersDoor Sander Lamers22/12/2024Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Schiphol
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Wanneer je je op het vliegveld klaarmaakt voor je vlucht, ga je over het algemeen vlot naar de gates. Toch adviseren veel luchtvaartmaatschappijen hun reizigers minimaal twee uur van tevoren aanwezig te zijn.

Die tijd is gebaseerd op de handelingen die reizigers moeten verrichten voordat ze het vliegtuig instappen. Ten eerste volgt het incheckproces. Veel maatschappijen bieden vandaag de dag online check-ins aan, maar het is eveneens nog steeds mogelijk dit op het vliegveld te doen. Twee uur van tevoren betekent dat reizigers over het algemeen verspreid naar de luchthaven komen om hun ruimbagage in te checken. Hierdoor worden lange rijen vermeden, afhankelijk van de grootte van het vliegveld.

Op Schiphol hebben luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM en Transavia, meerdere incheckbalies verspreid over vertrekhal 1 en 2. Nóg eerder naar de luchthaven komen heeft geen zin, want de counters van de desbetreffende vlucht zijn in sommige gevallen nog niet geopend. Dat kost onnodige wachttijd en hierdoor loopt de vertrekhal juist vol. Dertig minuten voor vertrektijd moet alle ruimbagage van de desbetreffende vlucht in de kelder zijn. Een kwartier later is bagageafgifte niet meer mogelijk. Wanneer reizigers te laat arriveren, komt de reservering van hen te vervallen.

Te lang van tevoren aanwezig zijn, heeft ook geen zin © KLM

Naar de security

Na de check in volgt de security, waarvoor ook een loopafstand ingecalculeerd moet worden. Ook hier kan de wachttijd variëren. Op veel vliegvelden is een beperkt aantal X-rays. Op piekmomenten kunnen er lange rijen staan. Iedereen staan de lange wachtrijen tijdens de mei- en zomervakantie op Schiphol nog wel bij, toentertijd veroorzaakt door een personeelstekort.

Achter de X-ray bevinden zich de lounges. Hier kunnen reizigers nog een hapje of drankje scoren en rondneuzen in de duty free-winkels. Ingecalculeerd moet worden dat passagiers vaak nog een afstand vanaf daar tot de gate moeten overbruggen. Schiphol heeft bijvoorbeeld pieren waarvoor soms wel twintig minuten gerekend dient te worden.

Tijdens boarding vinden ook nog veel checks plaats © Patrick Smit

Boarding

Bij de gate wordt ongeveer een halfuur voor vertrek gestart met de boarding. In dit tijdsbestek worden de laatste operationele checks uitgevoerd. Volgens Ticketspy wordt gecontroleerd of alle reizigers aan boord zijn, of alle ruimbagage geladen is en er voldoende brandstof getankt is. Indien passagiers te laat verschijnen, kunnen nog niet alle checks uitgevoerd worden met vertraging als gevolg. 


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
boarding inchecken Luchtvaartmaatschappij vertrekhal Vliegveld
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Sander Lamers
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Redacteur. Toen Sander zeven jaar was en met zijn familie naar Griekenland vloog, raakte hij verknocht aan de luchtvaart. Regelmatig gaat Sander naar Schiphol om vliegtuigen te spotten en te fotograferen. Ook tijdens zijn vakanties bezoekt hij vliegvelden met hetzelfde doel. Terwijl hij nu vooral schrijft over luchtvaart deed hij dit eerder over voetbal en de Formule 1.

Gerelateerde Artikelen

De A320 crash in de javazee | Analyse

20/05/2025Redactie

Verkeerstoren Schiphol weer compleet

19/05/2025Leonard van den Broek

Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

19/05/2025Leonard van den Broek
Recent

Franse luchthaven onder water | Video

20/05/2025

Opnieuw problemen bij Zwitserse verkeersleiding

20/05/2025

Maaltijdbezorger neemt verkeerde afslag

20/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?