KLM is naar verluidt bezig met een nieuwe proef omtrent de schoonmaak aan boord van de A321neo’s. Dat meldt De Telegraaf. Het cabinepersoneel klaagt over de vele rommel die nadien achterblijft.
De nieuwe A321neo’s van KLM hebben relatief veel meer capaciteit ten opzichte van de oude Boeing 737’s. De nieuwe toestellen hebben met 227 stoelen ruim vijftig zitplaatsen meer. Hier ontstaat een probleem, want de vliegtuigen moeten nog steeds binnen dezelfde omdraaitijd klaar zijn voor vertrek. Het zorgt ervoor dat de schoonmaakploeg krap een derde meer stoelen moet verzorgen in relatief minder tijd.
Als oplossing voor dat probleem heeft KLM besloten een proef op touw te zetten waarbij de toeristenklasse nog maar tien minuten wordt schoongemaakt, aldus ingewijden tegenover De Telegraaf. ‘We moeten weer op tijd vertrekken. We onderzoeken welke aanpassingen nodig zijn om deze vliegtuigen naadloos in de huidige dienstregeling te kunnen integreren’, meldt KLM.
Het cabinepersoneel maakt zich zorgen. ‘Klanten komen nu binnen in een cabine die vies is en waar rommel op de grond ligt. Dit gaat ten koste van de uitstraling van KLM.’
Toekomstperspectief
Of er een toekomst is voor de huidige manier van schoonmaken, zou moeten blijken aan de hand van het aantal klachten. De capaciteitstekorten blijken niet alleen uit de schoonmaak echter. Ook het gebrek aan technici en onderdelen spelen parten. Daardoor hebben de KLM-vliegtuigen te maken met kapotte stoelen, ovens en toiletten aan boord.
KLM benadrukt dat het slechts om een proef gaat en dat de maatschappij met een onderzoek bezig is. Tegelijkertijd heeft de airline te maken met financiële problemen. Dat is voornamelijk het gevolg van de hoge kosten die KLM maakt voor onder andere personeel. Door te besparen op, bijvoorbeeld, de schoonmaakkosten, probeert KLM de deze kosten te drukken. Tegelijkertijd vinden er ook andere proeven plaats, waaronder een met betaling voor hapjes en drankjes aan boord van KLM-vluchten.