De in Letland gebaseerde luchtvaartmaatschappij airBaltic annuleert komend zomerseizoen 4.670 vluchten. airBaltic geeft aan dat de annuleringen het gevolg zijn van extra problemen met de motoren.
De problemen zijn volgens airBaltic te wijten aan ‘onverwachte vertragingen en verlengd motoronderhoud’ bij Pratt & Whitney. ‘Het onvermogen van de motorfabrikant om de onderhoudsverplichtingen-deadlines te halen zorgt voor problemen in het schema’, aldus de airline. Meerdere Airbus A220-300’s blijven als gevolg noodgedwongen aan de grond. Op dit moment staan veertien toestellen geparkeerd.
Daarom annuleert airBaltic negentien routes volledig. Dit zijn routes vanaf de drie Baltische hoofdsteden naar kleinere bestemmingen elders in Europa als Aberdeen, Dubrovnik en Hamburg. Bovendien krijgen 21 andere routes te maken met lagere capaciteit. Een kleine zeventig duizend reizigers zijn de dupe van de annuleringen. Zij kunnen compensatie of een andere vlucht aanvragen. Onder de annuleringen vallen geen Nederlandse bestemmingen.
De maatschappij heeft al langer last van de aanhoudende problemen bij Pratt & Whitney. De Geared Turbofan-motoren onder de vleugels van airBaltic’s volledige A220-vloot moeten door kleine haarscheurtjes terug naar de fabriek ter controle. Niet alleen de Letse maatschappij heeft er last van, ook andere airlines zijn de dupe. Airbus A320neo-familie- en Embraer E195-E2-toestellen kampen eveneens met dezelfde problemen. KLM, bijvoorbeeld, heeft daarom verschillende Embraer-machines ingepakt staan op Twente Airport.
Wetlease
airBaltic heeft bovendien een deel van de vloot op wetlease-basis overgedragen aan verschillende maatschappijen in de Lufthansa-groep. Komende zomer vliegen vier A220-300’s voor Brussels Airlines en Swiss vliegt al een poosje met A220’s van de Letse luchtvaartmaatschappij. Austrian zet het toestel komende zomer zelfs in op de route naar Schiphol. airBaltic kan deze overeenkomsten niet langer annuleren en dit draagt bij aan de verdere capaciteitstekorten.