Uitgaand staatssecretaris van Transport, Pete Buttigieg, is van mening dat Boeing nog niet klaar is na het incident met Alaska Airlines op 5 januari vorig jaar. Volgens hem moet er nog veel gebeuren aan de cultuur bij de vliegtuigfabrikant.
‘Er waren werkelijke tekortkomingen… Boeing heeft veel meer te doen. Ik denk dat een cultuurverandering bij Boeing een gaand proces is, en ik denk dat we pas een waar oordeel kunnen vellen als ze erin slagen consistent de resultaten te verbeteren,’ aldus Buttigieg tegenover Persbureau Reuters.
Buttigieg zat vier jaar in het kabinet van Biden en is vooral bekend om zijn inzet voor vliegende passagiers. Hij ging regelmatig om tafel met luchtvaartmaatschappijen en wist daarmee verschillende zekerheden voor reizigers te garanderen. Zij zijn onder meer verplicht passagiers binnen een bepaalde tijd te compenseren in het geval van vertragingen. Ook mogen Amerikaanse airlines families niet langer meer van elkaar gescheiden plaatsen. Volgens hem hoeven passagiers niet te vrezen dat Trump deze tegemoetkomingen van tafel veegt aangezien de inkomende president zich solidair toonde met de passagier.
Cultuur bij Boeing
Afgelopen week bevestigde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit nogmaals dat de toezicht op Boeing blijft, voor een nog onbepaalde periode. Dat begon een jaar geleden toen een plugdeur uit de romp van een Alaska Airlines Boeing 737MAX tijdens de vlucht verdween. Later bleek dat vier belangrijke bouten niet goed bevestigd waren. Het leidde tot wederom een korte grounding van enkele honderden MAX-toestellen.
Daarnaast legde FAA-beheerder Mike Whitaker Boeing een productielimiet op. De Amerikaanse vliegtuigbouwer mocht sindsdien slechts 38 737MAX’s produceren. Bovendien beval Whitaker Boeing een veiligheid- en kwaliteit-verbeteringsplan op te stellen. Volgens de beheerder bleek de aanpak van weleer té ‘hands off’ en moest er echt iets gebeuren aan de cultuur bij Boeing.
Afgelopen vrijdag kwam Boeing met een tussenstand van de inspanningen. Volgens het bedrijf zijn nieuwe, willekeurige kwaliteitscontroles in het leven geroepen. Bovendien daalde het aantal gebreken in de 737MAX-romp-assemblage aanzienlijk bij leverancier Spirit AeroSystems. Voor het komende jaar hoopt Boeing de uitvoer op alle productielijnen dan ook te verhogen.