Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Andere wending: met de KLM 747 naar Mexico | Column
Column

Andere wending: met de KLM 747 naar Mexico | Column

Netty BuijingDoor Netty Buijing12/01/2025Leestijd: 5 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Christian Volpati (GFDL 1.2 or GFDL 1.2), via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het was de winter van 1972. We stonden allemaal klaar op het KLM-bemanningscentrum voor onze reis naar Mexico via Montreal. Toen kregen we te horen dat er gestaakt werd in Montreal en dat we daarom rechtstreeks naar Houston zouden vliegen, en daar 24 uur over zouden staan. Ik had er wel eens, in mijn eentje, een korte nachtstop gemaakt, maar verder was het terra incognita voor mij en eveneens voor de anderen.

Toen we daar na vele uren vliegen aankwamen had de station manager van KLM een verrassing voor ons: voor de volgende dag had hij een bus met gids besteld die ons de omgeving van Houston zou laten zien.

Het was grijs weer en het landschap was vlak en saai. Voor de eerste stop werden we uitgeladen bij het Johnson Space Center: het Skylab/Space Shuttle Training Center en tevens de plaats van het beroemde Mission Control waar de astronauten contact mee onderhouden vanuit de ruimte. We kregen een leuke rondleiding langs de trainingsfaciliteiten en verbaasden ons over de kleine capsule waarin de eerste astronauten hun rondje om de aarde hadden gedraaid.

Na deze interessante excursie werden we langs de villa’s gereden waar John Glenn, Alan Shepard, Gus Grissom, Neil Armstrong e.a. plus hun families hadden gewoond tijdens hun verblijf in Houston. Niet veel aan te zien, net zo weinig interessant als de huizen in Hollywood waar (ooit eens) beroemde filmsterren hun domicilie hadden/hebben.

Daarna bekeken we het strand van Galveston, dat er op wat vogels na verlaten uitzag. De volgende uitspanning was een echt toeristisch uitje: ‘Seaworld’ met een dolfijnenshow. De eerste in dit genre die ik zag. Dit soort dolfinariums zouden zich daarna, als een virus, over de hele wereld verspreiden. Zelfs in Harderwijk, of all places, kwam er één.

Nog even een uurtje slapen en toen was het calling-time voor de KLM-vlucht naar Mexico. Ook daar was het niet erg warm en zoals altijd hing er zo’n vale sluier over de stad veroorzaakt door de uitlaatgassen. Gecombineerd met de grote hoogte waarop de stad ligt – ruim 2.200 meter – was de kans op hoofdpijn dan ook groot. Daarom zaten we de volgende ochtend een beetje duf aan de huevos rancheros en bespraken onze plannen.

We splitsten ons in twee groepen op: een culturele en een shop-groep. Ik sloot me aan bij de mensen die een bezoek wilden brengen aan het beroemde Anthropologische Museum. Het was een schitterende ervaring, de uitgestalde voorwerpen overtroffen al mijn verwachtingen. De keramiekverzameling, de beelden en uiteraard de wereldberoemde Azteekse zonnekalender, waarvan de kopie bij bijna alle KLM’ers van mijn generatie wel ergens in hun huis aan de muur hing, waren smaakvol over de zalen van dit lichte en moderne museum verdeeld.

Na ons bezoek liepen we langs wat winkels en in één etalage zagen we voorwerpen van papier-mâché in mooie felle Mexicaanse kleuren zoals geel, oranje, rood en blauw. Daardoor aangetrokken liepen we naar binnen en na lang aarzelen òf ik de Flower Power blauwe kat met rode bloemen òf de gele met oranje bloemen zou kopen, won de laatste het, door het optimisme wat hij uitstraalde.

Die avond gingen we, zoals gewoonlijk als we in Mexico waren, na het eten nog even naar Plaza Garibaldi om een afzakkertje te nemen. De mariachi’s kwamen gelijk op de KLM-bemanning af, want ze herkenden ons altijd meteen en verwelkomden ons dan met ‘Tulpen uit Amsterdam’. Daarna mochten we een verzoek doen en omdat niemand wat wist speelden ze het bekende lied: ‘Cielito lindo’:

“Ay, ay, ay, ay, canta y no llores
porque cantando se alegran
cielito lindo, los corazones”

De meeste KLM-bemanningsleden waren van het stille soort, maar ditmaal ratelde één stewardess maar door, over de meest onbenullige en banale zaken. Ze was de Royal Class- en ik de Royal Class Lounge-stewardess. Ze had tijdens deze reis steeds meer het gezelschap van de hofmeester KV (kort verband) gezocht, die bij ons in de pantry stond. Een heel aardige jongen, die kennelijk niet evenveel van haar gecharmeerd leek te zijn als zij van hem. Tot mijn grote verbazing ging hij naast me zitten en pakte mijn hand. Wat kregen we nou? Hij keek me aan en knikte nauwelijks merkbaar naar opzij, waar zij zat. Dat is natuurlijk ook een manier om iets aan een ander duidelijk te maken, al zijn er betere.

De volgende dag hoorden we dat we via Houston gelijk naar huis zouden doorvliegen. Hiermee zouden we wel de maximaal toegestane werktijd overschrijden, maar daarvoor zouden we later gecompenseerd worden met extra vrije dagen.

De werksfeer was niet goed, omdat mijn collega flink kwaad op mij was. Ze dacht namelijk dat ik de hofmeester van haar had afgepakt. Ze gaf me een lesje in morele waarden! Ik, als getrouwde vrouw, zou van andere mannen moeten afblijven. Vooral van arme, onervaren hofmeestertjes. Die stond stiekem achter het gordijn te grinniken, kwam er ineens achter vandaan en streelde mijn arm. Pestkop.

Later, toen we samen rusttijd hadden, keken we naar de net verschenen film Patton. Een prima film voor zo’n lang traject, want hij duurde – geloof ik – meer dan drie en een half uur. We kregen haast medelijden met onze collega, die zich maar bleef opwinden over onze vermeende affaire.

Op Schiphol ging ieder met de souvenirs in de koffer weer zijns weegs. ¡Hasta luego, amigos! Een jaar later zat de Royal Class-stewardess als passagier bij mij aan boord. Ze was op huwelijksreis met een KLM-collega. Gelukkig.. toch nog een happy ending!

Meer van Netty Buijing


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Column Column Netty Houston KLM Mexico Mexico-Stad
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Netty Buijing

Columniste. Netty vloog 21 jaar lang als stewardess en later als purser bij KLM, tussen 1968 en 1989. Voordat KLM haar een blauw hart gaf werkte ze enkele jaren bij de NS, en tussen het vliegen door studeerde Netty sociologie aan de Rijksuniversiteit van Utrecht.

Gerelateerde Artikelen

Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

24/06/2025Redactie

KLM doet dringende oproep

24/06/2025Redactie

Kon je vanuit de Concorde de ronding van de aarde zien?

24/06/2025Redactie
Recent

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?