Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»A321neo-vlucht gaat niet door na duur foutje
Incidenten

A321neo-vlucht gaat niet door na duur foutje

RedactieDoor Redactie19/01/2025Update:19/01/2025Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Foto ter illustratie © Anna Zvereva from Tallinn, Estonia, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een Airbus A321neo-vlucht van British Airways naar Brussels Airport vond afgelopen maandag geen doorgang nadat een cabinelid per ongeluk de evacuatieglijbaan had geactiveerd.

Het toestel, volgens Aviation24.be vermoedelijk registratie G-NEOY, zou een vlucht vanuit Londen Heathrow naar de Belgische luchthaven uitvoeren. Het is niet helemaal met zekerheid te zeggen of het deze A321neo betrof. De machine stond op die datum echter wel heel de dag aan de grond.

Vlucht geannuleerd

Wanneer het incident precies gebeurde, is onduidelijk. ‘Het bemanningslid dacht niet na en maakte de meest basale fout door de noodglijbaan te activeren, terwijl het vliegtuig aan de grond stond op Heathrow’, aldus een bron bij The Sun. ‘Deze fout is niet makkelijk te maken. Het tart echt ieders verbeelding en het personeel is getraind om de basis te kennen.’ Het komt meerdere keren per jaar voor dat een evacuatieglijbaan zonder opzet uitgeklapt wordt. In veel gevallen is het lastig de glijbaan snel te verwijderen waardoor een vlucht noodgedwongen geannuleerd moet worden. Ook voor de passagiers van de A321neo van British Airways ging de vlucht niet door. 

Hoge kosten

Behalve dat het incident voor hinder voor de reizigers zorgde, ging er ook nog eens een enorme geldsom mee gemoeid. ‘Het is een fout van minimaal £ 100.000 (omgerekend iets minder dan 120.000 euro) die bewerkstelligde dat het vliegtuig voor de rest van de dag buiten werking gesteld werd’, zegt de bron. ‘Onze teams hebben hard gewerkt om een ​​vervangend vliegtuig te regelen, zodat de reizigers alsnog met ons konden reizen’, aldus een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij. British Airways bood tevens haar excuses aan haar reizigers aan. Indien het voorval inderdaad de A321neo met registratie G-NEOY betrof, blijkt uit gegevens van Flightradar24 dat het toestel een dag later alweer haar operaties hervatte.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus A321neo British Airways Brussels Airport evacuatieglijbaan Heathrow Airport
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie

Onderzoek gestart naar fatale vliegtuigcrash

13/06/2025Redactie

OM trekt handen af van zaak-Heli Holland

13/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?