Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025

    Duits patrouillevliegtuig vs. Chinese laser

    10/07/2025
  • Achtergrond

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025
  • Editors’ choice

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»COMAC wil C919-productie opschroeven
Vliegtuigen

COMAC wil C919-productie opschroeven

RedactieDoor Redactie20/01/2025Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© N509FZ, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Chinese vliegtuigbouwer COMAC is van plan de productiecapaciteit van de C919-vliegtuigen dit jaar te verhogen tot 50 stuks.

COMAC streeft ernaar hiermee internationaal te concurreren met de westerse vliegtuigfabrikanten Airbus en Boeing, die maandelijks tientallen A320neo- en 737 MAX-vliegtuigen produceren. De C919 wordt gezien als een directe concurrent van deze toestellen, die beide populair zijn in het segment van de single-aisle vliegtuigen en door veel luchtvaartmaatschappijen wereldwijd worden gebruikt. Het verhogen van de productiecapaciteit en het verkrijgen van goedkeuring van buitenlandse luchtvaarttoezichthouders zijn essentieel voor de groeistrategie van de Chinese vliegtuigbouwer.

De C919 trad in 2023 in commerciële dienst, en momenteel zijn ongeveer zestien van deze machines operationeel bij Chinese luchtvaartmaatschappijen. Ze vliegen binnen China, en sinds deze maand ook naar Hong Kong. Het luchtvaartadviesbureau Cirium verwacht dat er dit jaar nog eens 27 C919-vliegtuigen geleverd zullen worden.

De drie grootste staatsluchtvaartmaatschappijen van China – Air China, China Eastern Airlines en China Southern Airlines – zullen volgens hun geplaatste orders in 2031 een vloot van minimaal 100 C919’s in gebruik hebben. In 2023 zei een COMAC-functionaris al dat het bedrijf als doel heeft om binnen vijf jaar een jaarlijkse productiecapaciteit van 150 C919-vliegtuigen te bereiken.

Naast de C919 werkt COMAC ook aan de ontwikkeling van de grotere C929 widebody. Het toestel zou een concurrent zijn voor de Boeing 787 Dreamliner en Airbus A330neo. Air China zal de eerste klant van de C929 zijn, liet COMAC in november weten.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Air China C919 C929 China China Eastern china southern airlines Comac Shanghai
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Nieuwe Russische turboprop ‘op dieet’

11/07/2025Redactie

Airbus A321neo fors beschadigd door hagel

11/07/2025Redactie

VS overwegen schrappen nieuw stealth-vliegtuig

11/07/2025Redactie
Recent

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025

F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

12/07/2025

Vliegtuigwrakken die nooit zijn geborgen

12/07/2025
Populair

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?