De Chinese vliegtuigbouwer COMAC is van plan de productiecapaciteit van de C919-vliegtuigen dit jaar te verhogen tot 50 stuks.
COMAC streeft ernaar hiermee internationaal te concurreren met de westerse vliegtuigfabrikanten Airbus en Boeing, die maandelijks tientallen A320neo- en 737 MAX-vliegtuigen produceren. De C919 wordt gezien als een directe concurrent van deze toestellen, die beide populair zijn in het segment van de single-aisle vliegtuigen en door veel luchtvaartmaatschappijen wereldwijd worden gebruikt. Het verhogen van de productiecapaciteit en het verkrijgen van goedkeuring van buitenlandse luchtvaarttoezichthouders zijn essentieel voor de groeistrategie van de Chinese vliegtuigbouwer.
De C919 trad in 2023 in commerciële dienst, en momenteel zijn ongeveer zestien van deze machines operationeel bij Chinese luchtvaartmaatschappijen. Ze vliegen binnen China, en sinds deze maand ook naar Hong Kong. Het luchtvaartadviesbureau Cirium verwacht dat er dit jaar nog eens 27 C919-vliegtuigen geleverd zullen worden.
De drie grootste staatsluchtvaartmaatschappijen van China – Air China, China Eastern Airlines en China Southern Airlines – zullen volgens hun geplaatste orders in 2031 een vloot van minimaal 100 C919’s in gebruik hebben. In 2023 zei een COMAC-functionaris al dat het bedrijf als doel heeft om binnen vijf jaar een jaarlijkse productiecapaciteit van 150 C919-vliegtuigen te bereiken.
Naast de C919 werkt COMAC ook aan de ontwikkeling van de grotere C929 widebody. Het toestel zou een concurrent zijn voor de Boeing 787 Dreamliner en Airbus A330neo. Air China zal de eerste klant van de C929 zijn, liet COMAC in november weten.