De Russische luchtvaartautoriteit Rosaviatsia heeft luchtvaartmaatschappijen opgeroepen om extra inspecties uit te voeren bij Superjet 100-vliegtuigen, vanwege herhaalde problemen met lekkende hydraulische systemen. Exploitanten moeten visueel controleren of er geen hydraulische vloeistof lekt en of de leidingen intact blijven.
De waarschuwing volgt op meerdere incidenten met de Superjet 100, een Russisch vliegtuigtype dat al langer te maken heeft met technische problemen. Volgens het Russische Telegram-kanaal Aviatorshina hebben hydraulische lekkages en het verlies van hydraulische vloeistof sinds vorig jaar geleid tot minstens vijftien geregistreerde incidenten. Dit jaar zijn er al drie vergelijkbare storingen gemeld.
Eén van die incidenten vond plaats op 9 januari 2024, toen een Superjet 100 van Red Wings kort na vertrek vanuit Yekaterinburg naar Astana moest terugkeren. Een van de hydraulische systemen viel uit, en het vloeistofniveau daalde tot slechts elf procent. De bemanning wist het toestel veilig te laten landen. Op 2 en 3 januari werden vergelijkbare problemen gemeld bij twee Aeroflot-toestellen.
De uitdagingen worden verergerd door westerse sancties, waardoor het moeilijk is voor Russische luchtvaartmaatschappijen om reserveonderdelen te verkrijgen voor hun vliegtuigen. Dit verhoogt het risico op storingen en legt extra druk op de onderhoudsprocessen van Russische toestellen.