De EU onderneemt actie om te voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen wegens kosten gerelateerde redenen tanken op de bestemming vermijden. Eind maart moeten airlines met een verslag komen.
De nieuwe wet is onderdeel van een pakket maatregelen dat het concurrentievermogen van de duurzame Europese luchtvaart moet versterken. De verordening doelt op een praktijk genaamd tankering. Daarbij tanken maatschappijen hun vliegtuigen extra vol bij vertrek opdat er voldoende brandstof overblijft voor de terugvlucht. Dit kan om veiligheidsredenen zijn, maar gebeurt vooral om kosten te besparen.
Doordat airlines goedkoper kunnen tanken op de thuisbasis, nemen ze meer brandstof mee dan nodig en dat ondermijnt de groene ambities van de Europese Commissie. De EU is het daarom niet eens met de slimme truc en onderneemt actie. ’De zogenaamde tankering van vliegtuigbrandstof verhoogt het brandstofverbruik van vliegtuigen en leidt tot onnodige uitstoot van broeikasgassen’, aldus de motivering van de verordening.
Bovendien vreest de EU dat ‘de invoering en het toenemende gebruik van SAF en de stijgende kosten van vliegtuigbrandstof op luchthavens die daarmee gepaard gaan, zouden kunnen leiden tot een toename van praktijken zoals tankering’. Daarom treedt ze er nu tegen op.
‘Bureaucratisch monster’
De nieuwe verordening verplicht airlines om tenminste negentig procent van de kerosine te halen op de luchthaven van vertrek, berekend op basis van het jaarverbruik van het vliegveld. Daarbij moet alles op jaarbasis worden genoteerd en gepubliceerd. De EU verwacht het eerste rapport al eind maart.
Wie zich niet aan de nieuwe maatregel houdt, betaalt een fikse boete. De Duitse luchtvaartbond kan zich niet scharen achter de verordening en spreekt van een ‘bureaucratisch monster’. ‘In principe is het een stap in de goede richting dat de EU zich wijdt aan de concurrentieverstoringen door de vermenging-verhouding voor duurzame brandstoffen (SAF)’, zegt een BDL-woordvoerder.
‘De rapportageverplichtingen betekenen echter vooral een enorme extra administratieve rompslomp voor de luchtvaartmaatschappijen. De antitankregels en de bijbehorende rapportageverplichtingen creëren een nieuw bureaucratisch monster, zonder het probleem van concurrentievervalsing in de kern aan te pakken’, aldus de woordvoerder. Als alternatief stelt de de Duitse luchtvaartbond ‘een eindbestemming gerelateerde SAF-heffing voor’.