Een Boeing 737-800 van KLM moest afgelopen vrijdagmiddag terugkeren naar Helsinki Airport en landde uiteindelijk pas een dag later op Schiphol.
Het toestel, registratie PH-BXI, steeg 14:35 uur lokale tijd met vluchtnummer KL1252 op vanaf baan 22R van Helsinki Airport voor de terugvlucht naar Amsterdam. Kort na de rotatie deed zich een probleem voor met de trim. Een passagier aan boord van de 737 verklaarde bij AV Herald dat de vliegers een probleem meldden met de automatische piloot.

Wachtstand nabij Helsinki
Nadat de piloten dit technische probleem opmerkten, stelden zij de luchtverkeersleiding hiervan op de hoogte. Zij vroegen aan hen of zij op een hoogte van 4.000 voet (omgerekend ongeveer 1.000 meter) in een holding pattern konden vliegen. Daarvoor kregen zij goedkeuring. Ten noordwesten van Helsinki cirkelde de 737 meerdere keren rond. Ongeveer 45 minuten na vertrek maakte de machine zich op om te landen op dezelfde baan als waarvan die vertrokken was. Op Helsinki Airport stond het vliegtuig meer dan een dag aan de grond. Afgelopen zaterdagavond steeg de 737 om 20:20 uur opnieuw op richting Schiphol. Na een vlucht van iets meer dan twee uur arriveerde het toestel op de Polderbaan (18R/36L).

Tweede incident in twee dagen
Twee dagen eerder keerde een Boeing 777-300 van KLM, registratie PH-BVI, vanuit Schiphol naar Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) terug naar het vertrekpunt naar aanleiding van een bird strike, schrijft AV Herald. Omdat het toestel veel brandstof aan boord had, moest het eerst net zoals de 737 rondcirkelen alvorens er kon worden teruggekeerd. Na de landing bleek de neus van de 777 beschadigd.