Zakenluchtvaartevenement EBACE toont komende editie geen vliegtuigen meer op de static display. Daarmee komt er echter een einde aan de grootste publieksmagneet. De organisatie verlegt de focus naar het ‘leveren van een kwalitatieve conferentie-inhoud’.
De European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE) wordt sinds 2001 op jaarlijkse basis georganiseerd bij de luchthaven van Genève. In de Palexpo, direct naast het luchthaventerrein, zijn de exposities te zien. De grootste publieksmagneet was echter de tentoonstelling van zakentoestellen op het platform buiten de expositiehallen.
De locatie waar eerder zakenjets van onder andere Airbus, Boeing, Bombardier, Cessna, Gulfstream en Embraer stonden, blijft nu leeg. De oorzaak daarvan ligt in de overdracht van de organisatie. De afgelopen 24 jaar lag de verantwoordelijkheid bij zowel de European Business Aviation Association (EBAA) als haar Amerikaanse evenknie, de National Business Avation Association (NBAA). De twee organisaties lieten eind vorig jaar weten hun samenwerking te beëindigen en vanaf komend jaar organiseert de EBAA het evenement alleen.
Kritiek
Op de organisatie van EBACE kwam de afgelopen jaren steeds meer kritiek. Zo zouden de kosten te hoog zijn op de luchthaven van Genève, in het bijzonder met het hervatten van live-evenementen na de coronapandemie. Meerdere prominente fabrikanten sloegen de laatste editie dan ook af, waaronder Bombardier en Gulfstream.
‘We hebben goed geluisterd naar feedback van onze gemeenschap en degenen die een verandering willen zien. Aanwezigen prijzen de ongeëvenaarde netwerkmogelijkheden en hoogwaardige conferentie-inhoud die wordt aangeboden bij EBACE, dat horen we vaak. Het echte zakendoen vindt dan ook plaats op de vloer’, aldus EBAA secretaris-generaal Holger Krahmer.
‘Als onderdeel van onze toewijding om het waardeaanbod voor onze bezoekers te vergroten, hebben we de beslissing gemaakt met de tentoonstelling door te gaan maar onze static display met vliegtuigen achterwege te laten.’