Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»België»Flinke verhoging delen Belgische vliegtaks
België

Flinke verhoging delen Belgische vliegtaks

RedactieDoor Redactie04/02/2025Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Jeroen Stroes Aviation Photography
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De op maandag beëdigde nieuwe Belgische regering ‘harmoniseert’ de vliegtaks. Al met al komt het neer op een flinke verhoging voor verschillende routes vanaf de Belgische luchthavens.

In het gepresenteerde regeerakkoord staat dat de nieuwe federale regering de Belgische vliegtaks ‘harmoniseert’ op vijf euro per passagier, per reis. In de praktijk komt dat neer op een verhoging van twee naar vijf euro voor vluchten van meer dan vijfhonderd kilometer binnen de Europese Unie. Daarnaast geldt er een verhoging van vier naar vijf euro voor vluchten buiten Europa.

Toch blijft er een uitzondering gelden in het Belgische systeem. Passagiers aan boord van vluchten die minder dan vijfhonderd kilometer afleggen, betalen elk een verhoogd tarief van tien euro per persoon per reis. Daarmee krijgt formateur en huidig premier Bart de Wever (NvA) niet zijn volledige plan erdoor. Hij wilde namelijk de verschillende tariefklassen volledig verbannen. Wel slaagt hij erin het aantal niveaus te verlagen van drie naar twee. 

De nieuwe Belgische regering heeft ook andere plannen omtrent de luchthavens in het land. Onder meer Brussel Zuid / Charleroi moet via een spoorlijn verbonden worden met de rest van het land en bij Brussel Zaventem moeten voortaan hogesnelheidslijnen stoppen. Bovendien ziet de nieuwe coalitie de noodzaak in van een internationale belasting op kerosine en daarbij wil België een voortrekkersrol op zich nemen.

Groot verschil

Er valt al snel een vergelijking met Nederland te maken. Hier ligt de luchtvaartbelasting vast op 29 euro per passagier, per reis. In het regeerprogram van kabinet Schoof staat dat die vanaf 2027 afstandsafhankelijk moet worden: naar mate het aantal kilometers van een passagier hoger wordt,  stijgt de betalen toeslag mee omhoog. 

Luchtvaartorganisatie BARIN heeft dan ook moeite begrip op te brengen voor het Nederlandse beleid. ‘De vliegtaks in Nederland is ongeveer zes keer hoger dan in België. Dan wil de politiek in Nederland óók nog een lange afstand-belasting invoeren. BARIN maakt zich daarom grote zorgen over de verschillen die ontstaan en is fel tegenstander van een heffing op nationaal niveau.’ 


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Bart de Wever België kabinet regering Vliegtaks
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025Redactie

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025Redactie

Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

24/06/2025Redactie
Recent

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025

Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?