Ook komende zomer vliegt KLM weer met Embraer’s van het Duitse German Airways en het Britse Eastern Airways. De luchtvaartmaatschappij kampt namelijk met tekorten op Europese vluchten.
KLM-dochter KLM Cityhopper heeft al langere tijd te maken met ernstige krapte in haar vloot. Daarom zocht de airline kort na de pandemie haar Europese partners op. Sindsdien werken de maatschappijen samen in een wetlease-constructie. Daarbij huurt KLM het vliegtuig, de bemanning en het onderhoud van haar buitenlandse partners. De vliegtuigen blijven dan ook in hun originele jasje.
Aan boord kunnen passagiers ook merken dat het om een tijdelijke oplossing gaat. Zo spreekt de crew naar alle waarschijnlijkheid Engels of Duits als moedertaal en geen Nederlands. Aan de andere kant biedt KLM Cityhopper zowel een gewone business class- als economy class-service. Bovendien levert de Nederlandse partij ook de catering. Passagiers kunnen tijdens het boeken zien of het gaat om een wetlease-vliegtuig.
German Airways opereert routes van Schiphol naar Aalborg, Aberdeen, Basel, Bremen, Düsseldorf, Frankfurt, Gdansk, Genua, Gotenburg, Hannover, Kristiansand, Londen City, Luxemburg, Neurenberg, Stavanger en Stuttgart. Britse partner Eastern Airways vliegt voor KLM vooral naar Britse bestemmingen als Birmingham, Bristol, Cardiff, Glasgow, Humberside, Leeds, Manchester, Newcastle, Norwich en Teesside.
Tekorten
De krapte in de vloot is vooral te danken aan de problemen met de Pratt & Whitney-motoren onder de vleugels van de Embraer 195 E2-toestellen. Die zijn nog altijd niet verholpen. Als tijdelijke oplossing voor het probleem heeft KLM Cityhopper enkele E2’s op Twente Airport ondergebracht. Daardoor kunnen reserveonderdelen worden gepast op KLM Cityhopper’s andere vliegtuigen. Overigens dienen de motoren van de geparkeerde machines ook als reserveonderdelen.
Bovendien heeft KLM ook een groot tekort aan piloten. Daaraan liggen verschillende oorzaken ten grondslag. Veel oud-piloten hebben sinds de pandemie een andere baan gevonden en vele werknemers zijn in opleiding door KLM’s flexibele specialisatie-beleid. KLM probeert de tekorten weg te poetsen door onder andere een nieuw akkoord te sluiten met vliegbond VNV.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
