In 2022 kondigde Airbus aan in samenwerking met motorbouwer CFM waterstofmotoren te gaan testen op een Airbus A380. De plannen voor het programma zijn nu gewijzigd.
Airbus zou in een interne verklaring hebben aangekondigd dat het zogenaamde Zero E-project forse vertraging heeft opgelopen. De fabrikant stelde zich eerder ten doel om voor 2035 ‘s werelds eerste door waterstof aangedreven commerciële vliegtuig te introduceren. Hoewel het doel nog steeds hetzelfde is, lijkt het erop dat het niet wordt gehaald. Airbus gaf zelf al aan dat het nieuwe vliegtuig waarschijnlijk pas na 2035 op de markt wordt gebracht.
Onderdeel van dit project was ook het testen van waterstofmotoren met een A380. Naar verluidt zou Airbus dit plan nu willen schrappen. Huidige uitdagingen, zoals regelgeving, de productie en beschikbaarheid van waterstof en bijbehorende infrastructuur staan het niet toe om op korte termijn met het project te starten. Oorspronkelijk waren de motortests gepland voor 2026.
Open Fan
De A380 werd tevens door Airbus en CFM gekozen als testplatform voor een nieuw soort motor. Het gaat hierbij om een motor met een ‘Open Fan’. Het project werd enkele maanden na het waterstofconcept aangekondigd. Het is niet duidelijk of ook dit plan wordt geschrapt.
A380
De keuze voor een A380 is niet zo bijzonder als het lijkt. Over het algemeen worden veelal viermotorige vliegtuigen ingezet voor het testen van nieuwe ontwerpen en motoren. Zo gebruiken Rolls-Royce en General Electric de Boeing 747 voor hun tests en gebruikte Airbus de BAe Avro RJ-100. Verder biedt de A380 bijvoorbeeld ruimte voor de installatie van grote waterstoftanks en kan het toestel eenvoudig worden uitgerust met alle nodige testapparatuur.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
