Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

    15/07/2025

    Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

    14/07/2025

    “Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

    14/07/2025

    Engelse TUI 787 keert bij tweede waarschuwing om

    14/07/2025

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Rubriek»Helikopters»Black Hawk-crew hoorde belangrijke instructie niet
Helikopters

Black Hawk-crew hoorde belangrijke instructie niet

RedactieDoor Redactie16/02/2025Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Het wrak van de Black Hawk wordt uit de rivier getakeld © NTSB
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De NTSB liet vrijdag weten dat de piloten van de Black Hawk-helikopter die betrokken waren bij de botsing in Washington berichten van de luchtverkeersleiding mogelijk niet hoorden.

Jennifer Homendy, voorzitter van de NTSB, zei dat opnames uit de cockpit van de helikopter suggereerden dat een onvolledige radiotransmissie voor verwarring bij de vliegers had gezorgd. Het bericht kwam niet over omdat de microfoon van een van de piloten gelijktijdig aan stond. De woorden ‘pass behind the’, die aanduiden dat ze achter de CRJ langs moesten vliegen, vielen daardoor weg. De instructie werd ongeveer zeventien seconden voor de crash gegeven.

Homendy gaf verder aan dat de hoogte mogelijk verkeerd werd weergegeven op systemen in de Black Hawk. Op de opnames was te horen dat een piloot enkele minuten voor de crash aangaf op 300 voet te vliegen. De instructeur merkte vervolgens op dat ze op 400 voet vlogen. Al met al was dit boven het toegestane limiet van 200 voet. Het onderzoek naar de crash is nog altijd in volle gang. De NTSB verwacht dat het nog zeker een jaar gaat duren voordat het eindrapport wordt gepubliceerd.

Wrakstukken

Vorig weekend meldde de NTSB dat de meest belangrijke wrakstukken uit de Potomac-rivier zijn gehaald. Het gaat vooral om de grootste wrakstukken van zowel de CRJ700 als de Black Hawk-helikopter. De onderdelen zijn verplaatst naar een beveiligde luchthavenfaciliteit voor verder onderzoek en documentatie. ‘Onderzoekers zullen onder andere markeringen en plekken bestuderen die inzicht kunnen geven in de hoek van de botsing. Andere teams hebben ook het Traffic Collision Avoidance System (TCAS) van de CRJ teruggevonden en extra avionica uit de Black Hawk gehaald’, aldus de NTSB. Ondertussen wordt de rivierbodem nog steeds afgezocht om kleinere wrakstukken te identificeren en te bergen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
bericht Black Hawk Botsing Crash Luchtverkeersleiding Washington
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

15/07/2025Redactie

Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

14/07/2025Redactie

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025Redactie
Recent

Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

15/07/2025

Hoeveel straaljagers heeft de Luftwaffe?

15/07/2025

Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

14/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

VS overwegen schrappen nieuw stealth-vliegtuig

11/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?