De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft de certificering afgerond van de Pratt & Whitney PW1100G-motortypes die zullen worden gebruikt voor de Airbus A321XLR. Dit heeft een vertegenwoordiger van de motorfabrikant bevestigd.
Pratt & Whitney liet weten dat EASA de certificering heeft verleend aan zes varianten van de PW1100G, ook bekend als de Geared Turbofan (GTF), en deze op 7 februari heeft toegevoegd aan het typecertificaat (TCDS). De geactualiseerde documentatie werd op 14 februari gepubliceerd. De fabrikant zal meer details delen zodra het vliegtuig zelf is gecertificeerd.
Daarnaast heeft EASA algemene updates en redactionele correcties aangebracht om de certificering in lijn te brengen met de documentatie van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. Tot nu toe waren alleen A321XLR-toestellen met CFM International LEAP-1A-motoren goedgekeurd door EASA en FAA. De goedkeuring van de PW1100G-variant komt enkele weken na de certificering door de FAA van deze tweede motoroptie voor de A321XLR.
In december maakte Pratt & Whitney bekend dat de FAA de motoren voor de A321XLR had goedgekeurd. De fabrikant verwacht dat de eerste toestellen met GTF-motoren dit jaar nog in dienst treden. Het TCDS voor de GTF-motoren wordt beheerd door International Aero Engines (IAE), een samenwerkingsverband tussen meerdere luchtvaartbedrijven, waaronder Pratt & Whitney.
Rick Duerloo, president van de commerciële motorendivisie van Pratt & Whitney, noemde de certificering een belangrijke mijlpaal voor het GTF-programma. ‘De grotere reikwijdte en hogere laadcapaciteit van de Airbus A321XLR zullen klanten meer flexibiliteit bieden om nieuwe routes te openen. Operators van de A321XLR profiteren van de beste brandstofefficiëntie in zijn klasse en de laagste CO2-uitstoot binnen het segment van narrowbody vliegtuigen.’
Volgens Pratt & Whitney hebben dertien luchtvaartmaatschappijen gekozen voor de PW1100G-motoren om in totaal 217 A321XLR-vliegtuigen aan te drijven. De fabrikant benadrukte tevens de voordelen van de GTF Advantage-motor, die een vier tot acht procent hogere startkracht, tot een procent extra brandstofbesparing en een langere onderhoudscyclus biedt.