Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    VVD wil Schiphol ruimte geven

    21/05/2025

    Verzet tegen luxe Boeing 747 gaat door

    21/05/2025

    Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

    21/05/2025

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025
  • Achtergrond

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»EASA certificeert P&W-motoren voor A321XLR
Nieuws

EASA certificeert P&W-motoren voor A321XLR

RedactieDoor Redactie19/02/2025Update:19/02/2025Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
A321XLR ©Airbus
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft de certificering afgerond van de Pratt & Whitney PW1100G-motortypes die zullen worden gebruikt voor de Airbus A321XLR. Dit heeft een vertegenwoordiger van de motorfabrikant bevestigd.

Pratt & Whitney liet weten dat EASA de certificering heeft verleend aan zes varianten van de PW1100G, ook bekend als de Geared Turbofan (GTF), en deze op 7 februari heeft toegevoegd aan het typecertificaat (TCDS). De geactualiseerde documentatie werd op 14 februari gepubliceerd. De fabrikant zal meer details delen zodra het vliegtuig zelf is gecertificeerd.

Daarnaast heeft EASA algemene updates en redactionele correcties aangebracht om de certificering in lijn te brengen met de documentatie van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. Tot nu toe waren alleen A321XLR-toestellen met CFM International LEAP-1A-motoren goedgekeurd door EASA en FAA. De goedkeuring van de PW1100G-variant komt enkele weken na de certificering door de FAA van deze tweede motoroptie voor de A321XLR.

In december maakte Pratt & Whitney bekend dat de FAA de motoren voor de A321XLR had goedgekeurd. De fabrikant verwacht dat de eerste toestellen met GTF-motoren dit jaar nog in dienst treden. Het TCDS voor de GTF-motoren wordt beheerd door International Aero Engines (IAE), een samenwerkingsverband tussen meerdere luchtvaartbedrijven, waaronder Pratt & Whitney.

Rick Duerloo, president van de commerciële motorendivisie van Pratt & Whitney, noemde de certificering een belangrijke mijlpaal voor het GTF-programma. ‘De grotere reikwijdte en hogere laadcapaciteit van de Airbus A321XLR zullen klanten meer flexibiliteit bieden om nieuwe routes te openen. Operators van de A321XLR profiteren van de beste brandstofefficiëntie in zijn klasse en de laagste CO2-uitstoot binnen het segment van narrowbody vliegtuigen.’

Volgens Pratt & Whitney hebben dertien luchtvaartmaatschappijen gekozen voor de PW1100G-motoren om in totaal 217 A321XLR-vliegtuigen aan te drijven. De fabrikant benadrukte tevens de voordelen van de GTF Advantage-motor, die een vier tot acht procent hogere startkracht, tot een procent extra brandstofbesparing en een langere onderhoudscyclus biedt.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus A321XLR EASA motoren pratt & whitney
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Bommelding speelt A330-vlucht parten

21/05/2025Redactie

Ruslands ‘nieuwe’ dronekiller bijna klaar

21/05/2025Redactie

VVD wil Schiphol ruimte geven

21/05/2025Joost den Hoed
Recent

Bommelding speelt A330-vlucht parten

21/05/2025

Ruslands ‘nieuwe’ dronekiller bijna klaar

21/05/2025

VVD wil Schiphol ruimte geven

21/05/2025
Populair

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

21/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?