Schiphol biedt passagiers voortaan een overzicht van hun tijd op de luchthaven na aankomst dankzij een vernieuwde website en app. De update combineert realtime loop- en wachttijden, waardoor reizigers precies kunnen zien hoeveel tijd zij nodig hebben vanaf de landing tot het verlaten van de terminal.
De applicatie biedt specifieke informatie op maat. Reizigers zonder ruimbagage krijgen een directe voorspelling van de looptijd en eventuele wachttijd bij de paspoortcontrole. Voor passagiers met ruimbagage toont de app de totale exit-tijd, gebaseerd op de langste wachtrij: bij de bagageband of paspoortcontrole. Ook ophalers profiteren van deze nieuwe functie, omdat ze via de app of website exact kunnen zien wanneer ze iemand kunnen verwachten.
De nieuwe functionaliteit bouwt voort op eerder geïntroduceerde innovaties. Sinds 2024 kunnen reizigers al op de minuut nauwkeurig volgen wanneer hun bagage op de band verschijnt. Dit werd mogelijk gemaakt door een zelflerend datamodel dat dertien verschillende databronnen gebruikt om zowel bagagewachttijden als de doorlooptijd bij de paspoortcontrole te voorspellen. Door deze gegevens samen te voegen, ontstaat nu een compleet beeld van de totale reistijd door de terminal.
Sander van Tienhoven, Product Owner bij Royal Schiphol Group, benadrukt het belang van deze update: ‘Uit onderzoeken die Schiphol doet onder passagiers blijkt dat het – zeker ook voor aankomende reizigers – als erg prettig ervaren wordt om inzicht te hebben in de eventuele loop- en wachttijden op de luchthaven.’ Volgens hem draagt de integratie van bagage- en wachttijdvoorspellingen bij aan een betere informatievoorziening en een soepelere doorstroom.
Daarnaast verwacht Schiphol dat deze technologische vooruitgang niet alleen het comfort van passagiers verhoogt, maar ook bijdraagt aan een efficiënter gebruik van de luchthavenfaciliteiten. De luchthaven investeert in digitale innovaties om de reiservaring te verbeteren en het verblijf voor zowel passagiers als ophalers aangenamer te maken.