Aanvankelijk werd geschat dat tijdens de NAVO-top in Den Haag een groot deel van de vluchten op Schiphol moest worden geschrapt. Dat blijkt toch mee te vallen, al zijn de gevolgen voor KLM nog altijd groot.
De top, die plaatsvindt op 23 en 24 juni, brengt hinder met zich mee voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen. Er kunnen namelijk minder starts en landingen plaatsvinden omdat de Buitenveldertbaan buiten gebruik is wegens onderhoud en de Polderbaan wordt gebruikt als parkeerplaats voor regeringsvliegtuigen van staatshoofden die de top bezoeken. Hierdoor werd oorspronkelijk gedacht dat van 21 tot en met 26 juni een kwart tot dertig procent van alle vluchten moest worden geschrapt. De slotcoördinator van Schiphol meldt nu dat dat aantal veel lager ligt, rond de tien procent.
De gevolgen zijn het grootst voor KLM. De luchtvaartmaatschappij moet ongeveer een vijfde van haar vluchten annuleren. Het bedrijf kijkt daarbij onder andere naar welke bestemmingen meermaals per dag worden aangevlogen. Een woordvoerder van KLM laat aan De Telegraaf weten dat ze proberen alle vluchten over de dag te spreiden buiten de pieken. Dat is echter niet voldoende om het tijdelijke capaciteitsprobleem op te lossen. EasyJet hanteert eenzelfde strategie als KLM. Corendon zegt een aantal vluchten te verplaatsen naar andere luchthavens.
Privéjets
In de week van de top zijn op Schiphol ook geen zakenvliegtuigen welkom. Vanaf 1 mei, wanneer de Buitenveldertbaan sluit, wil de luchthaven op vrijwillige basis al privévluchten verplaatsen naar bijvoorbeeld Lelystad Airport. De verminderde capaciteit op de luchthaven kan overigens niet alleen worden herleid naar de gesloten banen, maar ook naar een gesloten deel van het luchtruim. Om veiligheidsredenen mag er namelijk niet rond Den Haag worden gevlogen.