Lang stond de luchtvaartmaatschappij op de sanctielijst van de Europese Unie en ze mocht het Europese luchtruim daarom ook niet betreden. Nu is Syrian Airlines weer welkom in Europa.
Sinds juli 2012 stond Syrian Airlines op de sanctielijst en de nationale luchtvaartmaatschappij kwam er ook niet vanaf. Onverwachts viel het terreurregime op 8 december vorig jaar, waarna de macht in handen kwam van de fundamentalistische organisatie HTS. De voormalig president van het land, Bashir al Assad, vluchtte naar zijn politieke vriend Poetin in Moskou.
Er zijn nog veel onduidelijkheden wat betreft de toekomst van Syrië, maar de Europese Unie wil graag de banden aanhalen met het nieuwe regime. Onder meer om het door oorlog verscheurde land helpen met wederopbouw. Om die reden haalde de Europese Commissie Syrian Airlines van de sanctielijst en de nationale airline mag tegenwoordig vluchten uitvoeren naar de EU.
‘De EU streeft ernaar de samenwerking met Syrië, zijn bevolking en zijn bedrijven op de belangrijkste gebieden van energie en transport te vergemakkelijken en de financiële en banktransacties in verband met deze sectoren te vergemakkelijken, evenals de transacties die nodig zijn voor humanitaire en wederopbouwdoeleinden’, aldus de Europese Commissie.
Actieve vloot
Syrian Airlines beschikt over een vloot van twaalf vliegtuigen met een gemiddelde leeftijd van 23,8 jaar, aldus gegevens van planespotters.net. Het gaat om acht Airbus A320-200’s, twee A340-300’s en twee ATR 72-toestellen. In werkelijkheid zijn slechts twee A320’s actief en het restant van de vliegtuigen staat geparkeerd op Damascus en Teheran (één A340-300).
Syrian Airlines is de enige Syrische luchtvaartmaatschappij die het Europese luchtruim mag betreden. De nationale concurrent, én de airline met de grootste actieve vloot van het land (5 actieve vliegtuigen), Cham Wings, is vooralsnog niet welkom. De private maatschappij kreeg vorig jaar nog toestellen in handen afkomstig uit Wit-Rusland.